خبرگزاری رویترز به نقل از رئیس تشکیلات امنیتی سوئد خبر داد که افراط گرایی به نحو بی سابقه ای رشد کرده و در سال های اخیر تعداد ستیزه جویان تکفیری این کشور به هزاران نفر افزایش یافته که البته تنها اندکی از آنان تهدیدی علیه جامعه سوئد به شمار می روند.

به گزارش مرور نیوز، رویترز دیروز جمعه به حمله تروریستی 18 فروردین طی گزارشی اشاره کرد که در جریان آن یک تروریست ازبک با ربایش یک کامیون و راندن آن به سمت مردم، 5 نفر را کشت و 15 نفر را مجروح کرد. این فرد اکنون در بازداشت پلیس به سر می برد.
آندرس تورنبرگ (Anders Thornberg)، رئیس سازمان امنیت سوئد (ساپو) گفت که تنها انگشت شماری از ستیزه جویان انگیزه و توان انجام حمله را دارند. وی تبلیغات داعش را عامل این معضل دانست.
تورنبرگ به خبرگزاری ملی سوئد (TT) گفت: هرگز چنین چیزی را ندیده بودیم. به گفته وی، افرادی که تنها با تکفیری های خشونت طلب ابرازهمدلی می کنند وکسانی که در انتشار تبلیغات تکفیری دخیل بوده و اقدام به جذب نیرو و کمک های مالی می نمایند از جمله این افراط گرایان به شمار می روند.
وی افزود: رشد افراط گرایی خطری بی سابقه است.
سازمان امنیت سوئد اعلام کرده است که افراط گرایان بیشتر در شهرهای استکهلم، گوتنبرگ، مالمو و اورِبرو حضور دارند.
دولت سوئد قوانین خود را سفت و سخت کرده و وعده داده که بودجه بیشتری به پلیس و نیروهای امنیتی اختصاص دهد. دولت در عین حال مشغول طراحی تمهیدات امنیتی آتی از جمله افزایش دوربین های نظارتی مداربسته است.
به گفته تورنبرگ، در شرایط جدیدی که نیروهای امنیتی با آن مواجه اند دیگر نیازی به ماهها تدارکات و برنامه ریزی برای انجام حملات نیست.
وی گفت: امروز اگر بخواهید اقدامی (تروریستی) انجام دهید کافی است دو چاقو خریده و یک کامیون اجاره کنید و به داخل جمعیت برانید.