رسانه های آلمان اعلام کردند: دولت آنکارا بار دیگر با درخواست یک سیاستمدار آلمانی برای دیدار از پایگاه هوایی اینجرلیک در جنوب ترکیه مخالفت کرده است.

به گزارش  مرورنیوز،به نقل ازپایگاه اینترنتی دویچه وله، «جان ون آخن» سیاستمدار آلمانی در مصاحبه با روزنامه «ولت ام زونتاگ» گفت که وی بار دیگر از مسئولان ترکیه درخواست دیدار از این پایگاه هوایی را داشته اما پاسخی دریافت نکرده است.
سخنگوی امور خارجه حزب چپ آلمان افزود: اگر ممنوعیت دیدار از این پایگاه هوایی ادامه یابد، طرح تمدید استقرار نیروهای ارتش آلمان در اینجرلیک نباید تمدید شود. 
خودداری آنکارا از پاسخگویی به درخواست این سیاستمدار آلمانی با هدف دیدار با سربازان این کشور در اینجرلیک، می تواند گویای تمایل ترکیه به ممانعت از چنین دیدارهایی باشد.

علت مخالفت آنکارا: محکومیت کشتار ارامنه
آنکارا چند ماه پیش مانع از دیدار جمعی از نمایندگان پارلمان آلمان از پایگاه اینجرلیک شد. این مخالفت به دلیل تصیم برلین در ابتدای سال جاری میلادی در تصویب قطعنامه ای بود که نقش ترک های عثمانی را در نسل کشی ارامنه به رسمیت می شناخت.
پس از آن که برلین اعلام کرد که این قطعنامه بصورت قانونی الزام آور نیست، ترکیه به هیاتی از وزارت دفاع آلمان اجازه داد با 250 سرباز این کشور در اینجرلیک دیدار کنند. 
مقام های آلمانی در آن زمان گفتند که اگر آنکارا مانع دیدارهای بیشتری شود، برلین از تمدید استقرار سربازانش در اینجرلیک خودداری خواهد کرد. 
یکی از کارشناسان دفاعی حزب سبز آلمان در مصاحبه با روزنامه بیلد ام زونتاگ گفت: پذیرفتنی نیست که ترکیه مانع دیدار هیات دفاعی از پایگاه اینجرلیک شود و فقط به رهبرانی اجازه دیدار از این پایگاه را دهد که مورد تایید خود این کشور است.
پارلمان آلمان قرار است نوامبر (آبان) امسال درباره ادامه حضور نیروهایش در پایگاه اینجرلیک تصمیم گیری کند. جت های تورنادوی آلمان به منظور انجام ماموریت های شناسایی در حمایت از جنگ با تروریست های داعش در سوریه و عراق در این پایگاه هوایی مستقر هستند.
یک هواپیمای سوخت رسان آلمانی نیز در این پایگاه مستقر است که وظیفه سوخت رسانی به هوایپماهای متعلق به ائتلاف جنگ با داعش تحت امر آمریکا را برعهده دارد. 
آلمان قصد دارد در آینده در عملیات اعزام هواپیماهای شناسایی آوواکس متعلق به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) شرکت کند. این هواپیماها از «کونیا/ Konya» در جنوب ترکیه به پرواز در خواهند آمد.
طرح ناتو برای حمایت از ائتلاف ضد داعش با اعزام این هواپیماها به دنبال درخواست واشنگتن انجام می شود.