سرویس بین الملل- در پی نزدیک شدن یک فروند کشتی جنگی آمریکایی به جزایر چینی در دریای جنوبی چین، پکن این اقدام را غیر قانونی و تنش آمیز خواند.

به گزارش خبرنگار مرورنیوز به نقل از خبرگزاری شینهوا، ناوشکن آمریکایی یو اس ای دیکیتر نزدیک جزایر پاراسل چین شد که این اقدام واکنش تند مقامات پکن را در پی داشت.

دولتمردان چین با تحریک آمیز قلمداد کردن این اقدام آمریکا اعلام کرد این اقدام ایالات متحده باعث آسیب وارد شدن به اعتماد میان دو کشور خواهد شد.

در بیانیه صادر شده وزارت دفاع چین تصریح شده است که این اقدام غیر قانونی و رفتاری تحریک آمیز در سطح بین المللی است که وزارت دفاع چین قاطعانه با آن به مخالفت می پردازد.

وزارت دفاع چین اعلام کرده است که طرف آمریکایی  باید به حاکمیت ملی و مناقع امنیتی چین احترام بگذارد و از تکرار این گونه اشتباهات خودداری کند.

در این بیانیه تاکید شده آمریکا با این تکرار این گونه اقدامات درحال برهم زدن ثبات در دریای چین جنوبی است.

وزارت دفاع امریکا روز جمعه اعلام کرد ناوشکن یواس‌ای دیکیتر نزدیک جزایر پاراسل شده و «این اقدام به شیوه‌ای معمول و قانونی و بدون مشایعت (اسکورت) و بدون حادثه انجام شده‌است».

این سومین عملیات امریکا در سال 2016 نزدیک جزایر پاراسل بود. این جزایر از مناطق مورد اختلاف میان چین و همسایگانش در دریای جنوبی چین است.

جزایر پاراسل، اسپراتلی، پراتاس و اسکاربورو شوال از مناطق مورد اختلاف میان چین و کشورهای حوزۀ دریای جنوبی چین نظیر ویتنام، فیلیپین، مالزی و برونئی به شمار می‌آید.

امریکا چین را به تلاش برای سودجویی از موقعیتش در دریای جنوبی چین متهم می‌کند اما پکن این اتهامات را بی‌اساس می‌خواند و می‌گوید واشنگتن با دخالت در امور منطقه‌ای، سبب ایجاد تنش در دریای چین جنوبی شده‌است.