در پی زمزمه‌های اسرائیلی برای تصویب واحدهای مسکونی جدید در قدس اشغالی اتحادیه اروپا از جمله فرانسه از مقامات رژیم صهیونیستی خواست تا در تصمیم اخیرش درخصوص ساخت بیش از 1500 واحد مسکونی در قدس شرقی تجدیدنظر کند.

به گزارش مرور نیوز به نقل از روزنامه مصری الیوم السابع، سخنگوی رسمی وزارت خارجه فرانسه در بیانیه‌ای روز جمعه اعلام کرد، کشورش ضمن اظهار نگرانی شدید خود درباره اطلاعات موجود پیرامون وجود برنامه‌های جدید شهرک‌سازی که در روزهای آینده تصویب می‌شود، این تصمیمات را تهدیدی جدی برای راه حل دو کشوری خواند.

این سخنگو با اشاره به اظهارات دو روز پیش امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه که گفته بود شهرک‌سازی بر خلاف قانون بین‌المللی است و از آغاز سال جاری میلادی به سطح بی‌سابقه‌ای رسیده است، تاکید کرد، این تصمیمات نشانه منفی است که به اعتماد لازم میان دو طرف ضربه می‌زند.

ریاست جمهوری فرانسه پیشتر اعلام کرده بود، قرار است بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل روز 16 ژوئیه (۲۵ تیر) برای اولین بار پس از انتخاب امانوئل ماکرون به عنوان رئیس‌جمهور فرانسه به پاریس سفر کند. وی قرار است در مراسم یادبود حمله‌ای که به بازداشت گروهی یهودیان در سال 1942 در پاریس منجر شده بود، شرکت کند.

نتانیاهو همچنین قرار است در یک نشست کاری با امانوئل ماکرون شرکت کند.

در این راستا اتحادیه اروپا روز جمعه تداوم سیاست شهرک سازی رژیم صهیونیستی را به باد انتقاد گرفت.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین، این اتحادیه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که این سیاست فرصت صلح را از بین می برد.

در بیانیه اتحادیه اروپا آمده است، تصمیمات دولت اسرائیل برای ساخت هزاران واحد مسکونی در قدس طبق قوانین بین‌المللی غیرقانونی است و تداوم سیاست شهرک سازی به مثابه از بین بردن فرصت تشکیل دو کشور و صلح است.

اتحادیه اروپا ضمن ابراز امیدواری نسبت به تجدید نظر رژیم صهیونیستی در تصمیمات خود در زمینه شهرک سازی، سران تل‌آویو و تشکیلات خودگردان فلسطین را به از سرگیری مذاکرات به منظور دستیابی به راه حلی مبتنی بر تشکیل دو کشور فراخواند.