برخی منابع آگاه اعلام کردند که پسر بزرگ ترامپ قبل از دیدار با وکیل روس، در یک پیام ایمیلی از تلاش روسیه برای کمک به کمپین انتخاباتی «دونالد ترامپ» مطلع شده بود.

به گزارش مرور نیوز، برخی منابع آگاه به روزنامه آمریکایی «نیویورک‌تایمز» اعلام کردند که در یک پیام ایمیلی به پسر بزرگ ترامپ گفته شده بود که یکسری اسناد و مطالبی که در انتخابات ریاست‌جمهوری 2016 آمریکا به «هیلاری کلینتون» نامزد دموکرات‌ها ضربه زد، در واقع بخشی از تلاش دولت روسیه برای کمک به پیروزی «دونالد ترامپ» نامزد جمهوری‌خواهان در انتخابات آمریکا بوده است.

بزرگترین پسر ترامپ قبل از آنکه نشستی را با یکی از حقوقدانان وابسته به کرملین برنامه‌ریزی کند که به اعتقاد وی می‌توانست اطلاعات محرمانه‌ای را درباره «هیلاری کلینتون» در اختیارش قرار دهد، در یک پیام ایمیلی مطلع شد که این اطلاعات در واقع بخشی از تلاش دولت روسیه برای کمک به پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات است.

طبق این گزارش، ایمیل مذکور توسط «راب گلداستون» گزارشگر یکی از رسانه‌های انگلیسی بود که به برگزاری نشست 2016 پسر ترامپ و چند تن دیگر از اعضای تیم انتخاباتی ترامپ با وکیل روس نیز کمک کرد.

دونالد ترامپ روز یکشنبه هفته جاری، اعتراف کرد که به دریافت اطلاعات مخرب درباره کلینتون علاقمند بود اما اشاره‌ای به این مطلب نکرد که وکیل روس ممکن است در واقع نیروی واسطه کرملین برای دادن این اطلاعات باشد.

سه منبع آگاه اعلام کردند که پیام گلداستون حاکی از آن است که دولت روسیه منبع اطلاعات مخرب درباره کلینتون بوده است که البته در این ایمیل در خصوص تلاش گسترده‌تر مسکو برای کمک به مبارزات انتخاباتی ترامپ شرح داده نشده است.

بنا بر این گزارش، هیچ شواهدی موجود نیست که نشان بدهد که این اطلاعات مخرب و مضر با اقدام روسیه در هک سامانه‌های انتخاباتی آمریکا که در نتیجه آن هزاران ایمیل از کمیته ملی دموکرات‌های آمریکا منتشر شد، ارتباط داشته است.

با اینحال، ایمیل مذکور احتمالاً نظر وزارت دادگستری و بازرسان کنگره را به خود جلب خواهد کرد زیرا آنها در حال بررسی هرگونه تبانی احتمالی دستیاران ترامپ با دولت روسیه برای اخلال در انتخابات ریاست‌جمهوری 2016 آمریکا می‌باشند.

سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا مدعی هستند که دولت روسیه تلاش داشته به نفع ترامپ، در روند انتخابات ریاست‌جمهوری سال گذشته میلادی آمریکا اخلال ایجاد کند.

اوایل هفته جاری، روزنامه نیویورک تایمز از یک دیدار مهم میان پسر و داماد ترامپ با یک وکیل روسی قبل از انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 خبر داده بود.

این روزنامه آمریکایی به نقل از 3 دستیار کاخ سفید و همچنین دو منبع مطلع در این زمینه نوشت؛ جان ترامپ پسر بزرگ رئیس‌جمهور آمریکا به همراه داماد و رئیس سابق ستاد انتخاباتی وی به محض تأیید نامزدی «دونالد ترامپ» به عنوان نامزد جمهوری‌خواهان در انتخابات 2016، با یک حقوقدان وابسته به کرملین دیدار داشتند.

روزنامه نیویورک تایمز به نقل از همین افراد می‌گوید که این وکیل روس به اعضای تیم ترامپ قول داده بود که به زودی اطلاعاتی از هیلاری کلینتون منتشر خواهد شد که آسیب جدی به وجهه وی خواهد زد.

«آلن فوترفاس» وکیل پسر ترامپ اعلام کرد که موکلش به هیچ عنوان اقدام اشتباهی انجام نداده است اما متحد شد در صورتیکه با وی تماس گرفته شود، با بازرسان آمریکایی همکاری خواهد کرد.

هنوز مشخص نیست که آیا گلداستون به طور مستقیم از منبع این اسناد و اطلاعات مخرب اطلاع داشته یا خیر.

یکی از منابع آگاه اعلام کرده است که گلداستون در واقع اطلاعاتی را که از افراد دیگر به دست آورده بوده ، انتقال داده است.

نیویورک‌تایمز به نقل از سوابق دولتی محرمانه و مصاحبه با افراد و منابع آگاه گزارش کرد که این نشست که در 9 ژوئن 2016 در برج ترامپ در «منهتن» برگزار شد، اولین نشست محرمانه تأیید شده است که میا اعضای چرخه داخلی ریاست‌جمهوری و یک تبعه روس برگزار شده است.

ترامپ در بیانیه‌ای این نشست را تأیید کرد و آن را بعنوان یک «نشست کوتاه معارفه‌ای» توصیف کرد که در آن نشست در اصل بر موضوع پذیرش فرزندخوانده تمرکز شده است.

رئیس‌جمهور کنونی آمریکا همچنین از «جرد کوشنر» دامادش و «پائول منافورت» رئیس سابق ستاد انتخاباتی‌اش هم خواسته بود تا در این نشست شرکت کنند.

«سارا هوکابی سندرز» معاون سخنگوی کاخ سفید تأکید کرد که ستاد انتخاباتی ترامپ به هیچ عنوان تبانی نکرده است و پس ترامپ نیز برای اعمال نفوذ در انتخابات با هیچ‌کس تبانی نکرده است و هیچ کس دیگر در ستاد انتخاباتی ترامپ اقداماتی برای تأثیرگذاری در انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا انجام نداده‌اند.

گلداستون در مصاحبه روز دوشنبه اعلام کرد که ستاره پاپ روسیه به نام «امین آگالاروف» از وی واسته تا نشستی را میان پسر ترامپ و «ناتالیا وسلنیتسکایا» وکیل روس تنظیم کند.

گلداستون تصریح کرد: وی گفت که به من گفته شده است که این وکیل، اطلاعاتی درباره کمک‌های غیرقانونی انتخاباتی به کمیته ملی دموکرات‌ها در اختیار دارد».

وی گفت که سپس به پسر بزرگ ترامپ در یک پیام ایمیلی، آنچه را که ظاهراً وکیل روس می‌دانست، اطلاع داده بود.

با اینحال گلداستون که حدود یکسال پیش این ایمیل را نوشته بود، هرگونه اطلاع از مداخله دولت روسیه در این موضوع را رد کرد.