در اقدامی کم‌سابقه، به دستور رئیس جمهور آمریکا، سفیر واشنگتن در تل‌آویو به تیم مذاکره با فلسطینیان جهت احیای روند سازش با اسرائیل می‌پیوندد.

به گزارش مرور نیوز، در اقدامی کم‌سابقه «دیوید فریدمن» سفیر ایالات متحده در فلسطین اشغالی به همراه «جیسون گرینبلت» فرستاده ویژه رئیس جمهور آمریکا در امور خاورمیانه، با مقامات تشکیلات خودگردان دیدار خواهد کرد.

روزنامه «هاآرتص» با اعلام این خبر نوشت که حضور فریدمن در کنار گرینبلت هنگام دیدار با تشکیلات خودگردان نشان دهنده تغییر سیاست آمریکا نسبت به دوره‌های ریاست جمهوری «باراک اوباما» و «جورج بوش» است.

یک مقام کاخ سفید - که خواست نامش فاش نشود - در گفت‌وگو با هاآرتص ضمن تایید این خبر گفت فریدمن و گرینبلت ابعاد احیای مذاکرات سازش میان فلسطین و اسرائیل را بررسی خواهند کرد.

این مقام همچنین افزود «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا دستور ویژه‌ای به فریدمن داده تا نقش مرکزی در تیم مذاکره کننده آمریکایی با فلسطینیان داشته باشد و با گرینبلت تلاش کند مذاکرات را به پیش ببرند.

ترامپ این تصمیم را پس از آن گرفت که هنگام سفر به «رام‌الله» فریدمن در کنار وی زمان دیدار با «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان حضور نداشت. مشاور ترامپ دلیل این مسئله را به او اینگونه توضیح داد که طبق دستورالعمل‌ها فریدمن سفیر آمریکا در اسرائیل است نه فلسطین.

این اتفاقات در حالی رخ می‌دهد که تحلیلگران اسرائیلی معتقدند طرحی با حمایت امارات و مصر و با همکاری رژیم صهیونیستی در جریان است تا «محمد دحلان» رئیس سابق سرویس امنیتی تشکیلات خودگردان و عضو جدا شده فتح به ریاست دولت فلسطین در نوار غزه و خلق واقعیتی جدید در منطقه تعیین کنند. ( جزئیات بیشتر )

«محمد دحلان» کودکِ متولد شده در محله‌ای فقیر در نوار غزه، به سرعت به یکی از ثروتمندان این منطقه تبدیل شد و ارتباطات گسترده‌ای با شخصیت‌های داخلی و خارجی برقرار کرد اما اکنون در سن 56 سالگی اتهامات زیادی علیه او مطرح است. ( جزئیات بیشتر )