دبیرکل سازمان ملل در پیامی به مناسبت بیست و دومین سالروز قتل عام مردم «سربرنیتسا» در جنگ بوسنی توسط صرب‌ها، نسل کشی در فاجعه «سربرنیتسا» را مورد تصریح قرار داد.

به گزارش مرور نیوز به نقل از وبگاه سازمان ملل، «آنتونی گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد با صدور پیامی به مناسبت فرا رسیدن بیست و دومین سالروز نسل‌کشی مردم «سربرنیتسا» در جنگ بوسنی توسط ارتش صرب‌ها اعلام کرد: برای کمک به جلوگیری از وقوع چنین ظلم هایی باید به درستی به گذشته نگاه کرده و نقش خود را در ایجاد و وقوع این جرائم بپذیریم.

در ادامه پیام دبیر کل سازمان ملل در این باره آمده است: از زمان وقوع نسل کشی «سربرنیتسا» که از زمان تشکیل سازمان ملل متحد تاکنون بزرگترین ظلم رخ داده در خاک اروپاست؛ 22 سال می گذرد.

گوترش تصریح کرد: امروز یاد هزاران نفری که به قتل رسیدند را گرامی می داریم و با خانواده ها و دوستان کسانی که زندگی شان از دستشان گرفته شد ابراز همبستگی می کنیم. وقایع ترسناک جولای سال 1995 در «سربرنیتسا» حقایق تاریخی و مستندی هستند. تصمیم دادگاه بین المللی کیفری یوگسلاوی سابق و دیوان بین المللی داوری بر آن است تا وقایع «سربرنیتسا» نسل کشی به شمار آیند.

دبیرکل سازمان ملل افزود: دادگاه بین المللی کیفری یوگسلاوی سابق مسئولیت کیفری افرادی که در سربرنیتسا قتل عام کرده اند را تعیین کرد و آنان را به جرم نسل کشی محکوم کرد.

گفتنی است غیرنظامیان بوسنیایی که پس از اشغال شهر سربرنیتسا توسط صرب‌ها به فرماندهی راتکو ملادیچ در 11 جولای ۱۹۹۵، به چندصد نیروهای هلندی وابسته به نیروهای حافظ صلح سازمان ملل پناه آوردند، توسط سربازان هلندی به صرب‌ها تحویل داده شدند. صرب‌ها نیز بیش از 8 هزار مرد بوسنیایی را در مناطق جنگلی، کارگاه‌ها و انبارها به قتل رساندند.

بوسنیایی‌های کشته شده در گورهای دسته‌ جمعی دفن شدند و طبق روال هر سال اجساد از گورهای دسته جمعی خارج و پس از آزمایش ژنتیک و تشخیص هویت، یازدهم جولای طی مراسمی در گورستان پوتوچاری در قبرهای جداگانه دفن می‌شوند.