روزنامه وال استریت ژورنال در گزارشی با اشاره به ادامه بازنگری دولت آمریکا در سیاست‌های واشنگتن در قبال تهران و توافق هسته‌ای نوشت: دیپلمات‌های اروپایی بیش از پیش نگران اقدام دولت ترامپ برای بررسی برنامه جامع اقدام مشترک و تاثیر آن بر کیفیت اجرای این توافق هستند.

به گزارش مرور نیوز، به نوشته روزنامه وال استریت ژورنال، دیپلمات‌های اروپایی می‌گویند که نگرانند دولت ترامپ با طولانی کردن بازنگری‌اش در توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 موجب تضعیف این توافق از طریق محدود کردن منافع اقتصادی ایران شود.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا پیش از این بارها از توافق هسته‌ای انتقاد کرده و این توافق را برای آمریکا وحشتناک خوانده بود.

مقامات اروپایی همچنان معتقدند که دولت ترامپ توافق هسته‌ای را کنار نخواهد گذاشت اما بسیاری در محافل خصوصی ابراز نگرانی کرده‌اند که ممکن است واشنگتن مانع از پیشرفت و رو به جلو رفتن توافق شود. آنها می‌گویند که چنین چیزی از طریق متقاعد کردن بانک‌ها و سرمایه‌گذاران غربی برای دور ماندن از ایران ممکن خواهد شد که در نهایت مانع از حصول مزایای اقتصادی مورد انتظار ایران از توافق می‌شود. بانک‌ها و سرمایه‌گذارانی خارجی هم اکنون نیز برای ورود به بازار ایران محتاط هستند.

به گزارش ایسنا، دولت آمریکا از همان اویل روی کار آمدنش اعلام کرد که قصد دارد سیاست‌هایش در قبال ایران را و این‌که آیا ادامه اجرای برنامه جامع اقدام مشترک همچنان به نفع آمریکا است یا نه، مورد بازبینی قرار دهد.

طبق برنامه اعلام شده از سوی دولت ترامپ، انتظار می‌رفت که نتیجه این بازنگری هم‌زمان با دومین مرحله از تمدید تعلیق تحریم‌های ایران در 18 ژوئیه توسط واشنگتن، اعلام شود اما به نظر می‌آید این زمان باز هم به تاخیر می‌افتد.

رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا در 18 مه 2017 در نامه‌ای به کنگره تائید کرد که ایران به تعهدات خود در برنامه جامع اقدام مشترک پایبند است و بخشی از تحریم‌های آمریکا علیه ایران که تعلیق آنها 4 ماهه است را تعلیق کرد.

برخی کارشناسان بر این باورند که اگر آمریکا در 18 ژوئیه نیز تعلیق شش ماهه تحریم‌های ایران را نیز تمدید کند، این‌گونه تلقی خواهد شد که واشنگتن توافق هسته‌ای را به نوعی پذیرفته است. با این حال تعویق اعلام نتیجه بازنگری آمریکا در سیاست‌هایش در قبال ایران و برجام این نگرانی را ایجاد می‌کند که آمریکا سعی دارد فشار از بیرون را بر برجام حفظ کند و اجازه ندهد فضای ترس از ورود به ایران برای بانک‌ها و سرمایه‌گذاران برداشته شود.

در حالی که زمان پایان بازنگری واشنگتن بر توافق هسته‌ای و سیاست‌هایش درخصوص تهران هنوز فرا نرسیده و به نظر برای مدت زمانی دیگر به تعویق افتاده است، مجلس سنای آمریکا طرحی را برای اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران و روسیه به تصویب رساند که آن هم به دلیل برخی مشکلات بر سر راه اعمال تحریم‌ها علیه روسیه در حال حاضر در مجلس نمایندگان در حال بازبینی و بررسی است.

مقامات کاخ سفید می‌گویند که دولت ترامپ به دلیل محدودیت‌هایی که این طرح در اختیارات رئیس جمهور درخصوص اجرای تحریم‌های روسیه ایجاد می‌کند، با آن مخالف است. اکنون به نظر می‌آید با تعلیق مصوبه سنا در مجلس نمایندگان و مشخص نبودن آینده این طرح، دولت ترامپ قصد دارد بازبینی‌ سیاست‌هایش در قبال ایران را تا زمان به نتیجه رسیدن طرح تحریمی سنا علیه ایران و روسیه به درازا بکشاند.