نعمان کورتولموش معاون نخست وزیر ترکیه گفت که تعطیلی یا فعالیت پایگاه نظامیان کشورش در قطر ارتباطی به دیگر کشورها ندارد و این پایگاه باقی و دایر می ماند.

به گزارش مرور نیوز و به نقل از آناتولی، کورتولموش روز سه شنبه در گفتگوی با شبکه العربی قطر افزود: تا زمانی که دولت قطر بخواهد، پایگاه نظامی ترکیه در دوحه مستقر و دایر خواهد بود.
وی به تشریح سیاست های داخلی و خارجی ترکیه پرداخت و در پاسخ به سوال مجری شبکه درباره پایگاه نظامیان ترکیه در قطر بیان کرد: توافق ایجاد پایگاه نظامیان ترکیه در دوحه در نشست دوجانبه سال 2014 بین دو کشور صورت گرفت و تعطیلی و یا فعالیت آن ارتباطی به سایر کشورها ندارد.
وی اظهار کرد: استقرار نظامیان ترکیه در دوحه هیچ ارتباطی با بحران پیش آمده قطر با کشورهای عربی نداشته و هر زمان که مقامات قطر خواستار تعطیلی پایگاه ترکیه در دوحه باشند، ما نیز پایگاه خود را در آنجا تعطیل خواهیم کرد.
وی اضافه کرد: پایگاه نظامی ترکیه برای مقابله با عربستان و یا هیچ کشور دیگری نبوده و به عنوان یک کشور دوست این پایگاه برای امنیت کشورهای منطقه دایر شده است.
عربستان، مصر، امارات و بحرین حدود یک ماه پیش در یک اقدام مشترک با ادعای حمایت قطر از تروریسم و افراط گرایی روابط سیاسی خود را با دوحه قطع کردند و به دنبال آن گذرگاه های زمینی و هوایی و دریایی خود را بر روی این کشور بستند.
قطع پروازهای بین این کشورها از دیگر اقدامات آنها علیه قطر است و دوحه نیز متقابلا پروازهای خود را به این کشورهای قطع کرده است.
کشورهای عربی 13 شرط برای عادی سازی روابط خود با قطر اعلام کردند که تعطیلی پایگاه نظامی ترکیه در آن کشور یکی از این شروط بود که از سوس دولت قطر و ترکیه رد شد.
فعال سازی پایگاه نظامی ترکیه در قطر بعد از بحران اخیر عملیاتی شده و ترکیه قصد دارد پنج هزار نیروی نظامی در این پایگاه مستقر کند و هم اکنون اعزام نیروهای ترک به این پایگاه ادامه دارد.