فشار چند سناتور ارشد آمریکایی برای عدم تایید پایبندی ایران به برجام بر روی تیلرسون باعث شده تا نگاه ها به گزارش ارسالی او باشد تا ایران و گروه 5+1 ببینند آمریکا به برنامه جامع اقدام مشترک پشت خواهد کرد یا خیر.

به گزارش مرور نیوز، به نوشته روزنامه واشنگتن پست چهار سناتور جمهوری خواه روز سه‌شنبه درنامه‌ای خطاب به رکس تیلرسون وزیرامورخارجه آمریکا درخواست کردند تا در نامه‌ای که وی ملزم است هر 90 روز یک بار به کنگره درباره توافق هسته‌ای ایران و 1+5 گزارش بدهد، پایبندی تهران به برجام را تایید نکند. تیلرسون در ماه آوریل با دیگر مقامات دولت ترامپ مخالفت کرد و تصمیم گرفت در نامه خود به کنگره تایید کند که ایران به تعهداتش در برنامه اقدام جامع مشترک پایبند است و تعلیق تحریم‌های ایران طبق این توافق در راستای منافع ملی آمریکا است.

تیلرسون در آن زمان در نامه خود به پل رایان رئیس مجلس نمایندگان آمریکا مدعی شد که وی همچنان بر این باور است که ایران حامی اصلی تروریسم است اما دولت ترامپ در حال بازنگری سیاست‌های واشنگتن در قبال تهران است. بنابراین در حال حاضر نمی تواند تغییر بزرگی در رویکرد خود بدهد.

تنش میان تیلرسون و چهار سناتور ارشد جمهوری خواه آمریکا

به نوشته این روزنامه آمریکایی اکنون چهار سناتور ارشد جمهوری خواه سه ماه پس از این نامه تیلرسون صبر خود را از دست داده و از وی خواسته‌اند تا ایران را متهم به نقض توافق هسته‌ای کند. هرچند که بازنگری دولت در سیاست‌هایش تاکنون به اتمام نرسیده باشد.

تام کاتن، تد کروز، دیوید هردو و مارکو روبیو چهار سناتوری هستند که در نامه خود به وزیرامورخارجه آمریکا ضمن یادآوری نزدیک شدن پایان مهلت 90 روزه دولت برای بازنگری های خود،مدعی شدند که با توجه به ادامه رفتارهای بی‌ثبات کننده ایران در منطقه و نقض برجام توسط ایران منافع آمریکا باید به بهترین شکل ممکن محفوظ بماند.

آیا آمریکا از برجام کنار می کشد؟

واشنگتن پست در ادامه نوشت: بسیاری هشدار داده‌اند که اگر تیلرسون تصمیم به عدم تایید پایبندی ایران به توافق هسته‌ای بگیرد این توافق می تواند به خطر بیفتد و ایران و همپیمانان آمریکا در گروه 1+5 به این نتیجه خواهند رسید که آمریکا به توافق هسته ای پشت کرده است. اما مقامات کنگره که درتلاش برای وضع تحریم‌های جدید علیه ایران هستند ادعا می‌کنند که با این کار توافق هسته‌ای نابود نخواهد شد و سپس کنگره می تواند تصمیم به بازگرداندن تحریم‌ها یا هر اقدام دیگری بگیرد.

به نوشته واشنگتن پست دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا که پیش از این برجام را توافقی وحشتناک خوانده بود هفته گذشته نیز در گفت‌وگو با تام کاتن بار دیگر دیدگاه خود را نسبت به توافق هسته‌ای تکرار کرد. بنابراین به نظر می آید که کنگره و رئیس‌جمهور صبر خود را در قبال این موضوع از دست داده و چه تیلرسون پایبندی ایران به توافق را تایید کند یا نه، ممکن است رویکردی سخت تر در خصوص فعالیت های مرتبط هسته ای ایران اتخاذ کنند.