وزیرخارجه فرانسه درآخرین ایستگاه سفر خود به کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس در ابوظبی پایتخت امارات، این کشورها را به آرامش برای انجام مذاکرات و حل بحران موجود فرا خواند.

به گزارش مرور نیوز به نقل از شبکه 'فرانس 24 ' ژان ایو لودریان، روز گذشته(یکشنبه) در ابوظبی در تلاش برای حل وفصل بحران بی سابقه عربستان، امارات، بحرین و مصر با قطر، در جریان کنفرانس خبری با دعوت مجدد این کشورها به آرامش گفت: بهتر است که طرف های درگیر برای انجام مذاکرات در فضایی سازنده، آرامش خود را حفظ کنند.
لودریان یکشنبه شب در دیدار با شیخ محمد بن زاید آل نهیان ولیعهد ابوظبی، اولویت شماره یک را مبارزه با تروریسم و حامیان آن درهمه اشکال برشمرد وابراز امیدواری کرد که شهروندان غیرنظامی قطر و کشورهای تحریم کننده آن قربانیان این بحران نباشند.
لودریان پیش از امارات، به قطر، عربستان وکویت سفر کرده بود. وی در دیدار با شیخ صباح الأحمد الصباح امیر کویت بحران کنونی کشورهای حاشیه خلیج فارس با قطر را مورد بررسی قرار داد و با حمایت کشورش از میانجیگری کویت تاکید کرد راه حل این بحران به دست خود این کشورهاست.
وزیرخارجه فرانسه درجریان سفر به عربستان هم گفته بود که ما تمایلی نداریم که جایگزین میانجی این بحران (کویت) باشیم بلکه می خواهیم تسهیل کننده این میانجیگری باشیم.
لودریان در ابتدای سفر خود در قطر در دیدار با شیخ تمیم بن حمد امیر این کشور از کشورهای تحریم کننده قطر خواست تا اقدامات خود بر ضد دوحه را متوقف کنند. وی از آمادگی قطر برای مذاکره با این کشورها به شرط نقض نشدن حق حاکمیتش خبر داد.
پیش از وزیرخارجه فرانسه، در راستای تلاش های دیپلماتیک بین المللی برای حل این بحران، وزرای خارجه آلمان، انگلیس وآمریکا به کشورهای حاشیه خلیج فارس سفر کردند وانتظار می رود در روزهای آینده مقامات بین المللی بیشتری به این کشورها سفر کنند.
این تلاش های دیپلماتیک تاکنون هیچ نتیجه ای در بر نداشته و نتوانسته است تنش بین این کشورها را کاهش دهد.
عربستان وهم پیمانانش از تاریخ پنجم ژوئن با متهم کردن قطر به حمایت از تروریسم ونزدیکی به ایران این کشور را تحریم کردند.