مفتی قدس و سرزمین فلسطین اعلام کرد: دفتر صدور فتوا در قدس عبور از گیت‌های امنیتی اسرائیلی‌ها برای ورود به مسجدالاقصی را ممنوع کرده است. وی افزود: هرکس از این گیت‌ها عبور کند و وارد مسجد شود نمازش باطل است.

به گزارش مرور نیوز، شیخ محمد حسین، مفتی قدس در گفت‌وگو با روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط تغییر ماهیت تاریخی این مسجد را رد و تاکید کرد، قرار دادن گیت در ورودی مسجد یک تغییر در شکل و ظاهر تاریخی آن است که باید برداشته شود و به شکل قبلی خود بازگردد.

وی بیان کرد: اگر فلسطینیان نمی‌توانند در فاصله دور از گیت‌های کار گذاشته شده در ورودی‌های مسجد الاقصی نماز بخوانند در نزدیکترین مکان به مسجد الاقصی نماز بخوانند.

شیخ محمد حسین مفتی قدس و فلسطین اظهار داشت: هرگونه تدابیر جدید اسرائیل در مسجد الاقصی با مخالفت کامل فلسطینی‌ها روبه‌رو خواهد شدو تمامی ملت فلسطین گیت‌های ورودی را تحریم کرده تا آنها برداشته شوند.

وی افزود: اسرائیلی‌ها به یهودیان افراطی اجاره می‌دهند بدون هیچ محدودیتی وارد مسجد الاقصی شوند اما برای فلسطینی‌ها سیستم تفتیش را پیاده می‌کنند.

مرجعیت‌های اسلامی در بیت‌المقدس نیز نظیر رئیس شورای اوقاف اسلامی، رئیس هیئت عالی اسلامی، مفتی قدس و جانشین قاضی القضات فلسطین از مردم فلسطین خواستند که مطلقا برای اقامه نماز در مسجدالاقصی از گیت‌ها استفاده نکنند و در عین حال همواره در این مسجد نماز بخوانند.

این مرجعیت‌های اسلامی فلسطینی گفتند: این اقدامات اسرائیل هشداری برای مردم فلسطین است که به هیچ وجه از گیت‌ها عبور نکنند و در عین حال حتما در مسجد الاقصی نماز بخوانند.

عکرمه صبری، خطیب نماز جمعه مسجدالاقصی نیز از مردم فلسطین خواست که خارج از مسجد نماز بخوانند و از گیت‌ها عبور نکنند.

شهروندان فلسطینی نیز تاکید کردند: تا زمانی که گیت‌ها در ورودی‌های مسجد کار گذاشته شده باشند ما نماز خود را در کوچه‌ها و خیابان‌های قدس و مقابل ورودی‌های مسجد خواهیم خواند.

همچنین رژیم صهیونیستی در ادامه اقدامات ظالمانه خود حکم بازداشت محمد ماهر مسود، مفتی شهر الخلیل را صادر کرد و با این ادعا که مردم را در نماز جمعه علیه اسرائیل تحریک می‌کند او را از ورود به حرم ابراهیمی منع کرد.

پلیس اسرائیل به این بهانه که مفتی شهر الخلیل احضاریه آنها را جهت بازجویی رد کرده تصمیم گرفت که او را بازداشت کند اما او اعلام کرد که هیچ‌گونه احضاریه یا ابلاغیه‌ای از سوی آنان دریافت نکرده و از این تصمیم اسرائیل از طریق رسانه‌ها اطلاع یافته است.

وی ادعای اسرائیل که گفته بود او مردم را در نماز جمعه در حرم ابراهیمی علیه رژیم اشغالگر تحریک می‌کند، تکذیب کرد.

مفتی الخلیل در ادامه اظهار داشت: از 44 سال پیش از زمان مدیریتش در شورای اوقاف فلسطین تاکنون مخالفت مسلمانان را با اقدامات رژیم صهیونیستی از جمله بستن مسجد الاقصی فریاد زده و مواضعش در مخالفت با تجاوزات اسرائیل بسیار روشن است.

جنبش فتح در بیانیه‌ای با اعلام بسیج عمومی فردا (چهارشنبه) را روز خشم اعلام کرده و از فلسطینی‌ها خواسته به خیابان‌ها بیایند و به سمت مسجدالاقصی حرکت کنند.

همچنین بنا به هماهنگی با وزارت اوقاف در حمایت از مسجد الاقصی و جهت مبارزه با اقدامات رژیم صهیونیستی نماز جمعه این هفته در میدان‌های شهر برگزار می‌شود تا اسرائیل از اقدامات خود درباره مسجد الاقصی منصرف شود.

این بیانیه جنبش فتح در نشستی در قدس بین عدنان غیث، دبیرکل این جنبش و جمال المحیسن، عضو کمیته مرکزی جنبش و دیگر اعضای آن در مناطق شمالی صادر شد.