مدیر بخش اینترنتی نشریه آمریکایی 'نیویورکر' گفت: دونالد ترامپ (رئیس جمهوری آمریکا) بر سر توافق هسته ای ایران از لحاظ داخلی و بین المللی، منزوی شده است.

به گزارش مرور نیوز، 'دیوید راد' (David Rohde) در پاسخ به سئوال شبکه خبری سی ان ان که چرا 'رکس تیلرسون' وزیر امور خارجه آمریکا و ترامپ درمورد توافق هسته ای ایران در یک سمت قرار ندارند و چرا وی تا این اندازه از توافق هسته ای ایران فاصله می گیرد، گفت: نه تنها وزیر امور خارجه آمریکا، بلکه مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری آمریکا نیز می گوید ایران از این توافق پیروی کرده است. حتی رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا که یک ژنرال عالی رتبه است ، اشاره دارد که ایران تابع توافق بوده است.
دیوید راد که از سوی سی ان ان بعنوان تحلیلگر امور بین المللی معرفی شد، افزود: رئیس جمهوری آمریکا در واقع دراین زمینه منزوی شده است.
مدیر آنلاین نیویورکر افزود: از لحاظ شرایط داخلی آمریکا، مشخص نیست وضعیت به چه صورتی است و ترامپ درباره توافق هسته ای چگونه می اندیشد، اما در این زمینه می تواند برخی درخواست های سیاسی را مطرح کند. ترامپ در هنگام کارزار انتخاباتی خود بارها گفته بود که این توافق 'بد'ی است و آن را پاره خواهد کرد، اما نه تنها این کار نکرد، بلکه هر 90 روز تایید آن را امضا کرد.
راد در پاسخ به این پرسش که آیا این توافق می تواند مورد مذاکره دوباره قرار گیرد، گفت: در این توافق گروه های دیگری همچون اروپا و روسیه دخیل هستند. البته رفتارهای ایران در منطقه مورد دیگری است، اما خروج آمریکا از پیمان نفتا و بخصوص خروج واشنگتن از پیمان پاریس، متحدان اروپایی را ناامید کرد و ترامپ به واقع دراین زمینه در انزوا به سر می برد و تنها می تواند برخی نمایش های سیاسی صورت دهد و مشخص نیست به کجا می رود.
تیلرسون، ‏دوشنبه گذشته در نامه ای به کنگره تصدیق کرد که ایران به توافق هسته ای عمل ‏کرده و به آن پایبند بوده است.‏
بر اساس قانون آمریکا، دولت این کشور موظف است که هر 90 روز یکبار به کنگره درباره پایبندی ایران به برجام گزارش دهد.‏
این دومین بار است که دولت ترامپ با وجود حملاتش به برجام، ناگزیر به اعتراف درباره پایبندی جمهوری اسلامی به تعهداتش ‏در توافق هسته ای می شود.‏
با این حال دولت آمریکا روز گذشته (سه شنبه)، یک روز پس از تایید پایبندی ایران به برجام ، 18 فرد و نهاد را به بهانه برنامه موشکی ایران و تحولات منطقه ای، به فهرست تحریم‌های ایران اضافه کرد تا نشان دهد که همچنان بر تصور اشتباه خود بر کارآمدی تحریم، باور دارد.
محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران دوشنبه شب گذشته در اندیشکده شورای روابط خارجی، با اعلام اینکه تصویب طرح تحریم در کنگره بطور حتم نقض برجام است، گفت: متاسفانه آمریکا تحریم را یک دارایی می داند و به آنها می افزاید و روزی که بخواهد سیاست خود را تغییر دهد، خود را در یک تار عنکبوت می یابد و خود آمریکا اسیر این تحریم ها خواهد بود.
توافق هسته ای موسوم به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) حاصل مذاکراتی دشوار و طولانی بود که بدون احتساب سوابق ‏بحث با تروییکای اروپایی، دستکم از توافق نوامبر 2013 ژنو، به مدت حدود 20 ماه ادامه داشت تا سرانجام در 14 ژوییه ‏‏2015 (23 تیر ماه 94) در وین به سرانجام رسید‎.