نخست‌وزیر عراق در دیدار با وزیر دفاع آمریکا، تأکید کرد که نیازی به حضور نیروهای ارتش ترکیه در جریان عملیات فعلی برای بازپس‌گیری موصل نیست.

به گزارش مرورنیوز به نقل از رویترز، «حیدر العبادی» نخست‌وزیر عراق، روز شنبه در دیداری که با «اشتون کارتر» وزیر دفاع آمریکا داشت، تأکید کرد که نیازی به حضور نیروهای ارتش ترکیه در جریان عملیات فعلی برای بازپس‌گیری موصل نیست. پیش از این وزیر دفاع آمریکا گفته بود «موافقت اصولی» برای حضور ترکیه به دست آمده است.

العبادی عنوان کرد: نبرد موصل به عراق مربوط می‌شود؛ «عراقی‌ها برای این نبرد برنامه‌ریزی کرده‌اند و آن را پیش می‌برند. می‌دانم که ترک‌ها می‌خواهند در آن نقش داشته باشند؛ ما از آن‌ها تشکر می‌کنیم، این چیزی‌ست که عراقی‌ها خود، آن‌را به سرانجام می‌رسانند، و عراقی‌ها هستند که موصل و بقیه مناطق را آزاد خواهند کرد».

اشتون کارتر نیز در جمع خبرنگاران اظهار داشت، موضوع نقش ترکیه در نبردهای موصل، موضوع سختی‌ است. او در عین حال تاکید کرده که تمامیت ارضی عراق، در جریان نبردها علیه گروه تروریستی داعش، از اهمیت بسیار مهمی برخوردار است.

وزیر دفاع آمریکا گفت: «تضمین می‌دهیم» که تمامیت ارضی عراق «اولویت ائتلاف بین‌المللی (علیه داعش) است».

روز سه‌شنبه گذشته، «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهوری ترکیه اظهار داشت که ارتش ترکیه نیاز به مجوزی از طرف دولت عراق ندارد. او خطاب به دولت عراق و نخست‌وزیر آن گفته بود «ارتش ترکیه آن‌قدر‌ها ضعیف نشده که از تو دستور بگیرد».