مدیر ارشد اجرایی شرکت ایتالیایی «انی» گفت ما خوشحالیم که توتال در ایران است. ما برای اینکه نخستین شرکت (حاضر در ایران) باشیم، رقابت نمی‌کنیم.

به گزارش مرور نیوز به نقل از ایتالی یوروپ24 ، در آستانه نشست اعضای اوپک و کشورهای غیراوپکی در سنت پترزبورگ روسیه که تلاش می‌کنند تا راه‌حلی برای قیمت پایین نفت بیابند، کلودیو دسکالزی، مدیر ارشد اجرایی شرکت نفتی انی ایتالیا گفت چندان نسبت به حصول توافق در این نشست خوش‌بین نیست.

از نظر این مقام شرکت ایتالیایی انی، لحظات دشواری است. وضعیت ژئوپلتیکی بسیار حساس است و چندین کشور عضو اوپک درگیر این شرایط هستند. همچنین سایه نفت و گاز شیل آمریکا بر بازار نفت که با فزونی تولید مواجه است، سنگینی می‌کند و بازار به میزان زیادی تحت اختیار سفته‌بازی مانع می‌شود تا قیمت پایین نفت از بحران سه ساله خارج شود.

وی معتقد است بازار نفت، بازاری بدون قانون است و این بی‌قانونی سبب از دست رفتن 470 هزار فرصت شغلی در بخش انرژی شده و میلیون‌ها نفر را به فقر کشانده است.

این مدیر نفتی در پاسخ به سوالی در مورد اینکه آیا تصور یک کاهش تولید جدید، مشکل قیمت‌ها را حل کند، دشوار است، گفت من خوشبین‌ نیستم. نفت وارد بحران دشواری شده است. اعتماد کمی میان سرمایه‌گذاران وجود دارد. فضا به دست دلالان و سفته بازان افتاده است. از اینرو احتمالا اوپک توانایی انجام یک اقدام ابتکاری بنیادی ندارد.

وی در مورد امضای قرارداد توتال با ایران برای توسعه یک میدان گازی بزرگ و آنچه انی را از انجام چنین کاری بازداشت، توضیح داد: «ما خوشحالیم که توتال در ایران است. ما برای اینکه نخستین شرکت (حاضر در ایران) باشیم، رقابت نمی‌کنیم. ما تنها شرکتی بودیم که 15 سال در ایران فعالیت داشتیم و هنوز هم آنجا هستیم. شرکت انی نیز یک ماه و نیم پیش با شرکت ملی نفت ایران برای توسعه میدان نفتی دارخوین و میدان گازی کیش توافقی امضا کرد. انی نسبت به رقبایش در وضعیت متفاوتی قرار دارد. ما در 7 سال گذشته، میادینی با ظرفیت 14 میلیارد بشکه نفت در ازای یک دلار در هر بشکه اکتشاف کرده‌ایم که این یعنی، هزینه توسعه این میادین بسیار پایین است. ما همچنین در کشورهای بسیار زیادی از جمله لیبی، مصر، ونزوئلا حضور داریم. انی در نیجریه، آنگولا، کنگو، غنا، کنیا و موزامبیک نیز فعال است.