رئیس‌جمهور پیشین لهستان که در این کشور به عنوان نماد آزادی شناخته می‌شود، از اقدامات معترضان در مخالفت با اصلاحات دستگاه قضایی حمایت کرد.

به گزارش مرور نیوز، «لخ والسا» رهبر جریان آزادی لهستان از نسل جوان این کشور خواست تا در برابر اصلاحات در دستگاه قضایی و لایحه‌ای که چنین اجازه‌ای را صادر می‌کند، مقاومت کنند.

بنابر گزارش خبرگزاری آلمان، والسا به عنوان رئیس‌جمهور پیشین لهستان و نمادی از آزادی در این کشور در جریان سخنرانی در جمع معترضان در شهر گدانسک، از آنها خواست که همچنان به مبارزه برای دموکراسی ملی و اعتراض به برنامه اصلاحات دستگاه قضایی ادامه دهند.

والسا ضمن اعلام همبستگی با معترضان گفت: «نسل ما در زمینه استقلال قوا موفق عمل کرد و ما نمی‌توانیم به هیچکسی اجازه دهیم که این وضعیت را خراب کند.در سال 1989 ما لهستانی دموکراتیک را تحویل شما دادیم و شما باید برای چنین چیزی با تمام توان مبارزه کنید.»

سنای لهستان با اصلاحات در دستگاه قضایی موافقت کرده است. اتحادیه اروپا و منتقدان داخلی با این اقدام مخالف هستند و چنین رویکردی را زمینه‌ساز نقض دموکراسی می‌دانند.این لایحه برای اینکه به قانون تبدیل شود باید به امضای «آندری دودا» رئیس‌جمهور این کشور برسد.

تاکنون در اعتراض به چنین تصمیمی، چندین تظاهرات در لهستان برگزار شده است. معترضان دولت را متهم کرده‌اند که قصد دارد دستگاه قضایی را تحت کنترل خود درآورد و تفکیک قوا را زیر سوال ببرد.