درپی برکنار شدن نواز شریف از نخست وزیری پاکستان، چین و آمریکا نخستین کشور هایی بودند که به این رویداد سیاسی مهم پاکستان واکنش نشان دادند.

به گزارش مرور نیوز، 'لو کانگ' سخنگوی وزارت امور خارجه چین اعلام کرده است که برکناری نواز شریف از نخست وزیری پاکستان تاثیری بر روابط دوجانبه پکن-اسلام آباد از جمله بزرگ ترین طرح مشترک همکاری دو کشور با عنوان 'کریدور اقتصادی مشترک' نخواهد داشت.
این مقام چینی گفته است: معتقدیم همکاری های راهبردی چین و پاکستان تحت تاثیر تحولات اخیر داخل پاکستان قرار نخواهد گرفت. چین همچنان آماده است تا همکاری خود را با پاکستان به ویژه برای احداث طرح 'یک کمربند-یک جاده' ادامه دهد.
چین ابراز امیدواری کرده است که احزاب و گروه های مختلف پاکستان در شرایط جدید نیز اولویت های این کشور را حفظ کنند و ضمن تمرکز بر وحدت و ثبات داخلی، توجه ویژه به موضوع های اقتصادی و توسعه اجتماعی پاکستان داشته باشند.
همچنین یکی از سخنگویان وزارت امور خارجه آمریکا در واکنش به رای نهایی دادگاه عالی پاکستان مبنی بر سلب صلاحیت کردن نواز شریف و برکناری وی از نخست وزیری پاکستان گفته است که این یک موضوع صرفا داخلی و مربوط به مسائل داخلی پاکستان است.
این مقام آمریکایی ابراز امیدواری کرد که نخست وزیر جدید پاکستان به زودی انتخاب شده و انتقال قدرت مسالمت آمیز در این کشور انجام شود.
دادگاه عالی پاکستان روز گذشته پس از صدور حکم سلب صلاحیت نواز شریف به عنوان نخست وزیر این کشور به جرم دست داشتن در ماجرای فساد مالی 'اسناد پاناما' و پنهان کاری در ارائه اطلاعات و حقایق در خصوص دارایی های خود و ارائه مدارک جعلی به دستگاه قضایی، به او دستور داد تا هر چه سریع تر کرسی نخست وزیری را ترک کند.
عالی ترین دستگاه قضایی پاکستان همچنین 'ممنون حسین' رئیس جمهوری این کشور را مکلف کرد تا مراحل قانونی را برای ادامه برقراری دمکراسی در کشور و زمینه سازی برای تشکیل دولت جدید انجام دهد.