لبنانی‌ها که از 3 سال پیش و تنها به جُرم همسایگی با سوریه مشغول منازعه و درگیری با تروریست‌های تکفیری در مناطق مرزی خود شده بودند، هفته گذشته و با رشادت و هوشمندی نیرو‌های حزب‌الله لبنان موفق به بازپس‌گیری و آزادسازی ارتفاعات «عرسال» شدند.

به گزارش مرور نیوز، لبنانی‌ها که از 3 سال پیش و تنها به جُرم همسایگی با سوریه مشغول منازعه و درگیری با تروریست‌های تکفیری در مناطق مرزی خود شده بودند، هفته گذشته و با رشادت و هوشمندی نیروهای حزب‌الله لبنان موفق به بازپس‌گیری و آزادسازی ارتفاعات «عرسال» شدند.

به گواه خبرهایی که طی سه سال گذشته از طریق بلندگوهای جبهه‌النصره به گوش می‌رسید، آنها اعلام کرده بودند که «عرسال، نقطه عزیمت و آغاز حرکت‌شان در سوریه است»؛ حال آنکه حزب‌الله لبنان این نقطه عزیمت آنها را به نقطه هزیمت‌شان تبدیل کرد.

اسرای آزادشده
با آزادسازی عرسال 5 اسیر حزب الله که حدود دو سال به عنوان گروگان در اختیار گروه تروریستی تکفیری جبهه النصره بودند، آزاد شده و با استقبال هزاران نفر از مردم لبنان؛ از طریف شهرک مرزی القاع واقع در استان البقاع وارد خاک لبنان شدند.

سید حسن نصرالله در سخنرانی جمعه شب به آزادسازی این 5 اسیر از دست تروریست‌ها اکتفا نکرد و گفت: ما همچنان یک یا دو اسیر نزد داعش داریم که در جنگ البادیه به اسارت گرفته شدند؛ چند مفقودی نیز داریم؛ طبعا این مسائل را پیگیری می‎کنیم.

تبحر حزب‌الله در نبردهای چریکی
حسن هانی‌زاده کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه آزادسازی عرسال به تحلیل و تجزیه گسترده‌ای نیاز دارد چراکه عملیات اخیر حزب‌الله لبنان یکی از پیچیده‌ترین و طاقت‌فرسا‌ترین عملیات‌های آنها طی 6 سال گذشته بوده است، اظهار کرد: جبهه‌النصره در طول 3 سال گذشته با کمک‌های مالی و لجستیکی عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی، استحکامات گسترده‌ای را دور تا دور خودش به وجود آورده بود؛ کمانکه در تصاویر ارسالی رسانه ملی از آن منطقه پس از آزادسازی، دیدیم که آنها تونل‌های بسیار گسترده، طولانی و پیچ‌درپیچی را ایجاد کرده بودند و در آنها انواع و اقسام مهمات و تجهیزات را جاسازی کرده بودند.

وی با بیان اینکه حزب‌الله لبنان با آزادسازی این منطقه استراتژیک که 2 هزار و 300 متر ارتفاع دارد ثابت کرد که در جنگ‌های پیچیده میدانی از تبحر و تجربه بسیار بالایی برخوردار است، افزود: تسلط حزب‌الله بر ارتفاعات عرسال، نشان‌دهنده توانایی مثال‌زدنی آنها در نبردهای چریکی و لایه به لایه است.

نقش مستشاران زبده ایرانی در پیروزی عرسال
این کارشناس مسائل غرب آسیا ادامه داد: با وجود آنکه نیروهای ارتش سوریه در جریان عملیات آزادسازی عرسال، در منطقه قلمون در خاک سوریه حمایت‌هایی را از حزب‌الله لبنان داشتند، اما همانگونه که دبیرکل حزب‌الله نیز گفت، این پیروزی بیش از هر عامل دیگری مرهون همکاری نیروهای مستشار ایرانی است.

هانی‌زاده در پایان گفت: امروز مستشاران زبده ایرانی در صحنه میدانی هم به کمک نیروهای حزب‌الله و هم به کمک نیروهای سوری شتافته‌اند و نتیجه آن هم پیروزی‌های پیاپی در نبردهایی با مختصات متفاوت است.