در مراسم هفتاد و دومین سالگرد حمله اتمی آمریکا به شهر هیروشیما یاد و خاطره 140 هزار قربانی این حمله در سال 1945 گرامی داشته شد. در این مراسم هم‌چنین نسبت به تهدید کنونی از سوی کره شمالی هشدار داده شد.

به گزارش مرور نیوز، به نقل از شبکه خبری دویچه وله، چند هزار تن از مردم ژاپن شامل شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن و بازماندگان برای ادای احترام به جان باختگان در مرکز هیروشیما که بنای یادبودی برای قربانیان حمله اتمی آمریکا ساخته شده، در ساعت ۸:۱۵ به وقت محلی، یک دقیقه سکوت کردند؛ این ساعتی است که در آن یک بمب افکن B-۲۹ آمریکا نخستین بمب اتمی جهان را در این شهر در تاریخ ششم اوت 1945 انداخت.

آبه در این مراسم گفت: اینجا در هیروشیما من تعهد خود را برای به رسمیت شناختن جهانی عاری از سلاح اتمی و صلحی پایدار و دائم اعلام می‌کنم. من برای قربانیان و جان باختگان این بمب اتمی و همچنین خانواده‌های آنها و افرادی که در این مراسم حضور یافتند، طلب صلح و آرامش می‌کنم.

آمریکا دومین بمب اتمی خود را در ناکازاکی در 9 اوت همان سال و درست شش روز پیش از تسلیم شدن ژاین و پایان جنگ دوم جهانی انداخت.

"کازومی ماتسویی"، شهردار هیروشیما در این مراسم گفت: این مساله چیزی نیست که فراموش شود و به گذشته تعلق داشته باشد. تا زمانیکه سلاح اتمی وجود داشته باشد و سیاستگذاران تهدید کنند که از آن استفاده می‌کنند، ترس آن به زمان حال هم سرایت می‌کند و در تمام لحظات ما وجود دارد.

وی به کشورهای دارای قدرت اتمی و همچنین ژاپن تاکید کرد تا به معاهده ممنوعیت سلاح اتمی تایید شده از سوی سازمان ملل در ژوئیه بپیوندند.

شهردار هیروشیما همچنین درباره تهدید از سوی کره شمالی نیز اشاره کرد.

باراک اوباما، رئیس جمهوری سابق آمریکا نخستین رئیس جمهوری این کشور بود که به هیروشیما در مه 2016 رفت و از محل انفجار دیدار کرد اما بابت این مساله عذرخواهی نکرد.