وزیر امور خارجه چین پس از رای گیری برای اعمال تحریم‌های بیشتر علیه کره شمالی از تمامی طرف‌های دخیل در مناقشه اتمی کره شمالی خواسته تا به میز مذاکره بازگردند.

به گزارش مرور نیوز، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، وانگ یی، وزیر امور خارجه چین امروز (یکشنبه) در بیانیه‌ای از سایر کشورها خواست تا مذاکرات شش جانبه را برای حل مساله اتمی و موشکی کره شمالی از سربگیرند.

این گروه شامل آمریکا، چین، کره شمالی، روسیه، کره جنوبی و ژاپن است.

وی در ادامه آورده است: هدف از سرگیری این مذاکرات آوردن مساله اتمی شبه جزیره کره بر سر میز مذاکره و یافتن راه حلی از طریق مذاکرات تا زمان خلع سلاح اتمی شبه جزیره کره و برقراری ثبات در این منطقه است.

حضور تیلرسون و همتای کره‌شمالی‌اش در مانیل

رکس تیلرسون، ‌وزیر امور خارجه آمریکا نیز گفته است که به دنبال مذاکره با کره شمالی است اما فکر می‌کند که مذاکرات تا زمانیکه پیونگ یانگ تمایل دارد تا برنامه‌های اتمی خود را ادامه دهد، بی‌ثمر است.

وی که امروز در مانیل، فیلیپین است تا در نشست گروه 10 کشور آ.سه.آن شرکت کند، برای نخستین بار در اتاقی است که "ری هونگ-یو"، وزیر امور خارجه کره شمالی حضور دارد.

پیش از برگزاری این نشست، تیلرسون از قبرستان آمریکایی‌ها در مانیل بازدید کرد که بیش از 17 هزار سرباز آمریکایی و فیلیپینی کشته شده در جریان جنگ دوم جهانی در آن به خاک سپرده شده‌اند.

وی سپس با همراهی معاونان ارشدش با "کیوان تین"، وزیر امور خارجه فیلیپین به گفت‌وگو نشست. این نخستین دیدار دو جانبه در این سفر دو روزه در حاشیه نشست گروه آ.سه.آن محسوب می‌شود.

انتظار می‌رود که تیلرسون با سرگئی لاوروف، همتای روس خود، وانگ یی، وزیر امور خارجه چین و "کانگ کیونگ -وها"، وزیر امور خارجه کره جنوبی دیدار کند.

وزارت خارجه آمریکا پیشتر برگزاری مذاکرات مستقیم میان تیلرسون با همتای کره شمالی‌اش را رد کرده بود.

اگرچه آمریکا در متقاعد کردن متحدان آسیای جنوب شرقی خود در عدم دعوت از کره شمالی برای شرکت در نشست آ.سه.آن موفق نشد،‌ اما حالا به دنبال استفاده از این نشست برای یادآوری ایزوله بودن از نظر دیپلماتیک کره شمالی استفاده می‌کند.