دادگاه شهر «خجند» استان سغد تاجیکستان یک کشیش پروتستان را به جرم افراط‌گرایی به 3 سال زندان محکوم کرد.

به گزارش مرور نیوز، دادگاه شهر « خجند » استان سغد تاجیکستان یک کشیش پروتستان را به جرم افراط‌گرایی به 3 سال زندان محکوم کرد.

«بهرام خالمتاف» 42 ساله کشیش پروتستان کلیسای «سان مین سون باگیم » شهر خجند در تاریخ 10 آوریل سال جاری بعد از بازرسی ساختمان کلیسا از سوی مقامات ذیربط تاجیک و کشف کتب مذهبی که بعدا به عنوان افراطی پذیرفته شدند، بازداشت شد.

مقامات کمیته دولتی امور دینی تاجیکستان در این زمینه عنوان کردند: پیروان این فرقه پروتستان بدون مجوز و داشتن اسناد ثبت نام فعالیت می‌کردند و به همین دلیل کلیساها و مراکز مربوط به این گروه بسته می شود.

با این حال یک پایگاه اینترنتی مربوط به این کلیسیای مسیحیان کره ای مدعی است که مرکز مذکور در سال 2009 میلادی به طور رسمی در کمیته دین تاجیکستان ثبت نام شده است.

باید گفت که اگرچه در گذشته نیز پیروان ادیان غیر اسلامی در تاجیکستان به اتهامات «برانگیختن کینه و عداوت دینی» دستگیر شده بودند اما این بار نخست است که یک غیر مسلمان در این کشور به اتهام افراط‌گرایی بازداشت و راهی زندان می شود.

این مرکز مسیحی در قلمرو تاجیکستان از سال 1993 میلادی فعالیت کرده و تا قبول قانون جدید در باره فعالیت های مذهبی به عنوان یک سازمان مبلغ مسیحی فعالیت می کرده است.

در تاجیکستان پس از استقلال صدها گروه و فرقه غیر اسلامی با ورود به این جمهوری به تاسیس مراکز خود اقدام کردند و به تبلیغ افکار آیین‌های مختلف میان تاجیکان مشغول هستند.

بر اساس قانون آزادی اعتقاد و فعالیت سازمان‌های مذهبی در تاجیکستان که سال 2009 تصویب شده است، پیروان فرقه های غیر اسلامی با داشتن 10 عضو می توانند از کمیته دولتی امور دینی این کشور مجوز فعالیت دریافت نمایند.

این در حالی است که برای مجوز ساخت و فعالیت مساجد مسلمانان در تاجیکستان وجود هزاران نمازگزار الزامی است