وزیر مشاور در امور خارجه امارات اعلام کرد، بهترین راه برای برون رفت از بحران کنونی این است که قطر به صورت جدی برای برطرف کردن نگرانی‌های همسایگانش تلاش کند.

به گزارش مرور نیوز، به نقل از اسکای نیوز عربی، این سخنان انور قرقاش، وزیر مشاور در دولت امارات در پایان سفر دو روزه‌اش به هند در جریان دیدار وی با تعدادی از مسئولان و سردبیران رسانه‌های هندی در دهلی نو مطرح شد.

وی تاکید کرد: "عربستان، امارات، بحرین و مصر بر اساس اصول ثابت خود نیتی برای تشدید تنش‌ها در منطقه ندارند"!

قرقاش تصریح کرد، این چهار کشور که در بین آنها کشورهای "بزرگی" هم قرار دارد، کشورهایی هستند که به اصول ثابت خود شناخته شده‌اند و از جمله این اصول، "عدم سیطره بر کشورهای کوچک" است.

این مقام اماراتی تصریح کرد: قطر کشور کوچکی به شمار می‌آید، اما در عین حال ثروتمند است و از منابع مالی خود برای "حمایت از تروریسم" کمک می‌گیرد و از اینجا مشخص می‌شود که بحران آن طور که برخی آن را به تصویر می‌کشند، نزاع میان پنج کشور عربی نیست.

وی گفت: بهترین راه برای برون رفت قطر از بحران کنونی‌اش این است که این کشور به صورت جدی برای برطرف کردن نگرانی‌های همسایگانش به عنوان کشورهای دارای حاکمیت تلاش کند.

قرقاش با بیان اینکه "قطر کشور حامی مالی تروریست‌ها" است، اظهار کرد: فهرستی از تروریست‌هایی که دوحه برای آنها پناهگاه امنی را فراهم کرده است، وجود دارد و در این فهرست اسامی تعداد زیادی از افراد تحریم شده از سوی سازمان ملل و ایالات متحده نوشته شده است.

وی تاکید کرد: شورای همکاری خلیج فارس جایگاه خود و ارزش بسیارش را به همگان ثابت کرده است و ترجیح می‌دهد تا قطر پس از اینکه به مسیر درست هدایت یافت، بخشی از کشورهای عربی حوزه خلیج فارس بماند.

وی در پاسخ به سوالی پیرامون درخواست‌ها جهت بستن شبکه الجزیره گفت که شبکه عربی زبان الجزیره "بروشوری تبلیغاتی برای اخوان المسلمین" است و در نتیجه، تهدید آشکاری علیه صلح به شمار می‌آید.

قرقاش همچنین این اطمینان را به مسئولان هندی داد که تحولات کنونی در منطقه هیچ پیامدهایی بر اقلیت هندی در کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و منافع اقتصادی هند در آن کشورها برجای نمی‌گذارد.