یکی از مقام‌های اطلاعاتی آمریکا ادعاها درباره احتمال اینکه کره شمالی از شبکه‌های غیرقانونی تجاری برای خرید موتورهای قدرتمند موشکی استفاده کند، رد کرد. بنا به گفته این مقام‌های اطلاعاتی خود کره شمالی احتمالا توانایی تولید چنین موتورهایی را دارد.

به گزارش مرور نیوز، به نقل از شبکه خبری سی.ان.ان، یک مقام اطلاعاتی آمریکایی در پاسخ به تحلیل جدید موسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک گفت: ما اطلاعاتی در این باره داریم که کره شمالی به واردات موتورهای موشکی متکی نیست و بجایش بر این باوریم که خودش توانایی تولید این موتورها را دارد.

تولید سریع و مرموز موشک بالستیک قاره‌پیما توسط پیونگ یانگ فراتر از انتظارات آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا بوده و شواهد نیز نشان می‌دهد که کره شمالی ممکن است از بازار سیاه روسیه یا اوکراین موتورهای موشکی خریداری کند.

"مایکل المانکارشناس موشکی و یکی از محققان این مطالعه گفت: به نظر می‌رسد که کره شمالی از یک منبع خارجی این موتورها را تامین و آن را به بدنه موشک متصل کرده و به صورت موفقیت آمیز دو موشک میان برد و قاره‌ای را در مه و ژوئیه سال جاری میلادی آزمایش کرده باشد.

وی ادامه داد: احتمال می‌رود که این موتورها از اوکراین تامین شده باشد و شاید هم از روسیه. می‌دانیم که چنین موتورهای موشکی در چندین سایت وجود دارند. ما می‌دانیم که نسخه اصلاح شده این موتورها که در موشک‌های کره شمالی دیده‌ایم، در اوکراین هستند. البته این بدان معنا نیست که چنین موتورهایی در روسیه نیستند.

این در حالی است که کمپانی هوافضای اوکراینی "یوژماش" این ادعا در گزارش مذکور را رد و در بیانیه‌ای اعلام کرد: یافته‌هایی که علنی شده، اصلا واقعیت ندارند. کمپانی یوژماش نه تولید کننده موشک‌ها برای فدراسیون روسیه است نه تامین کننده قطعات آن که شامل موتورهای راکتی می‌شود.

دفتر ریاست جمهوری اوکراین نیز این گزارش را رد کرده و به سی.ان.ان گفت که به نظر می‌رسد این ادعاها اقدام روسیه برای جلوگیری از فرآیند تامین راکت‌های ضد تانک آمریکا به اوکراین صورت گرفته است چون آمریکا این راکت‌ها را کمک نظامی "مرگبار" می‌داند.

"مایکل المان"، کارشناس موشکی و یکی از محققان این مطالعه ادامه داد: من نمی‌توانم دولت اوکراین را در تامین این موتورهای موشکی به کره شمالی دخیل بدانم و ارتباط دادن هرگونه فعالیت غیرقانونی به این کمپانی اوکراینی مشکل است چون شبکه‌های فاسدی از افراد وجود دارند که ممکن است به انبار موتورها دسترسی داشته باشند. به یاد داشته باشید که این کمپانی در کجا قرار دارد. جنگ نیابتی میان اوکراین و روسیه در منطقه وجود دارد. بنابراین، مفقود و ناپدید شدن اشیا از انبار کمپانی‌های مختلف محتمل است. مشخص کردن کمپانی‌هایی که در موفقیت موشکی کره شمالی دخیل هستند، می‌تواند کمک بسزایی به مقام‌های آمریکایی برای رویارویی بهتر با زرادخانه موشکی پیونگ یانگ کند.

یکی از مقام‌های اندیشکده " Cato " در آمریکا نیز گفت: واشنگتن بابت پیشرفت‌های اخیر کره شمالی شگفت زده شده و این توضیحی باید داشته باشد. آمریکا باید از دولت کی‌یف بخواهد تا این مساله را ارزیابی کند آیا این انتقال از منابعی در داخل این کمپانی اوکراینی صورت گرفته و اگر چنین باشد باید بابت این مساله اطمینان حاصل کند که دیگر چنین رویدادی رخ ندهد.

یک محقق دفاعی در شرکت " RAND " گفت: برای بستن راه‌های مربوط به کانال‌های بازار سیاه در تامین تکنولوژی موشکی برای کره شمالی، تحقیقاتی باید در این باره صورت گیرد که آیا پیونگ یانگ ممکن است این تکنولوژی مربوط به موتورهای راکت را بخرد یا اینکه خودش این قابلیت را دارد که این فناوری را داشته باشد تا به تولید موشک ادامه دهد.