هیات امنیتی بلندپایه اسرائیلی که به واشنگتن سفر کرده، در دیدار با مسئولان آمریکایی آن‌ها را در جریان شروط این رژیم برای توافق آتش‌بس در جنوب سوریه قرار داد.

به گزارش مرور نیوز، به نقل از پایگاه خبری عبری زبان والا، سفر هیات اسرائیلی به واشنگتن به ریاست "یوسی کوهن"، رئیس موساد این را می‌رساند که آمریکا و روسیه تصمیمی برای تغییر موضع خود و پذیرش خواسته‌های اسرائیلی در توافق آتش‌بس در جنوب سوریه ندارند. خواسته اسرائیل در این آتش‌بس این است که راه حل‌هایی برای مقابله با حضور ایران و حزب‌الله در سوریه و به ویژه مجاورت مرزهای جولان اندیشیده شود.

این توافق در ژوئن گذشته در جریان نشست سران گروه بیست در شهر هامبورگ آمریکا توسط دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا و ولادیمیر پوتین، همتای روس او حاصل شد.

طبق گزارش والا، هرزی هالیوی، رئیس شعبه اطلاعات نظامی اسرائیل، ایتان بن دیوید، معاون رئیس هیات امنیت داخلی اسرائیل و زوهار بالتی، هماهنگ کننده امور سیاسی و امنیتی وزارت جنگ این رژیم نیز در این هیات حضور دارند.

هیات اسرائیلی پس از سفر به واشنگتن با مسئولان کاخ سفید، ژنرال هربرت مک مستر، مشاور امنیت ملی آمریکا و معاون او، جیسون گرینبلات، فرستاده ویژه آمریکا به خاورمیانه و جارد کوشنر، داماد و مشاور ترامپ دیدار و گفتگو کرد.

نقل از مرکز اطلاع رسانی فلسطین، این هیات در گفتگوهای خود با مسئولان آمریکایی نسبت به نگرانی دولت رژیم صهیونیستی نسبت به حضور ایران در سوریه ابراز نگرانی کرده است.

برخی منابع آگاه به پایگاه خبری والا گفتند که طرفین در این دیدارها همانند گذشته مسائل امنیتی و راهبردی را بررسی کرده اند اما برخی منابع دیگر نیز می‌گویند که این سفر و دیدارها در پی اختلاف تل‌آویو و واشنگتن بر سر توافق آتش‌بس در جنوب سوریه انجام گرفته است.

هیات صهیونیستی شروط مد نظر اسرائیل در مورد توافق آتش‌بس در جنوب سوریه را به اطلاع مسئولان آمریکایی رسانده است، به ویژه در مورد مساله ایجاد مناطق حائل در مرز بین سوریه و اردن و مرز سوریه با فلسطین اشغالی. یکی دیگر از خواسته‌هایی که رژیم صهیونیستی بر آن تاکید کرده این است که در هر توافق آتش‌بسی در سوریه در آینده باید بندی وجود داشته باشد که متضمن خروج نیروهای ایرانی و حزب‌الله از منطقه باشد.

منبع مذکور اشاره کرد که طرفین آمریکایی و روس موضع خود در قبال آتش‌بس در جنوب سوریه تغییر نداده‌اند اما رژیم صهیونیستی به هر شیوه تلاش می‌کند تا بر مضمون این توافق تاثیر بگذارد.

برخی گزارش ها در فوریه گذشته حاکی از آن بود که هیاتی اسرائیلی به ریاست یوسی کوهن همراه با "یعقوب ناگیل" قائم مقام رئیس شورای امنیت داخلی اسرائیل دو روز قبل از ورود دونالد ترامپ به کاخ سفید و برگزاری مراسم تحلیف او، سفر محرمانه‌ای به واشنگتن داشته است و موضوع ایران و پرونده سوریه و در کنار آن پرونده مذاکرات سازش با طرف فلسطینی را با مسئولان آمریکایی مورد بحث و گفتگو قرار داده‌اند.

البته هدف از این دیدار، تاکید بر تداوم همکاری و همپیمانی میان آمریکا و اسرائیل در پی تغییر رئیس جمهور این کشور عنوان شده است.

این نخستین بار است که اختلافات دولت رژیم صهیونیستی با دولت دونالد ترامپ علنی می‌شود.