آل سعود، پس از گذشت دو سال از فاجعه سقوط جرثقیل در حرم مکی، پروژه‌های چند میلیارد دلاری به پیمانکار خاطی این حادثه واگذار می‌کند.

به گزارش مرور نیوز، پس از گذشت نزدیک به دو سال از توقف فعالیت شرکت پیمانکاری «بن لادن» به دلیل اهمال در حادثه سقوط جرثقیل در سال 2015 در حرم مکی، این شرکت به پروژه‌های جدید توسعه مسجد الحرام پس از پایان موسم حج دعوت شد.

شبکه نبأ طی گزارشی اعلام کرد، شرکتی که در سقوط جرثقیل در سال 2015 و کشته شدن نزدیک به 107 نفر در این حادثه مقصر تشخیص داده شده بود، بار دیگر به کار در مسجدالحرام دعوت شد.

این در حالی است که بر اساس تحقیقات صورت گرفته از سوی کارشناسان عربستان سعودی، شرکت پیمانکار توسعه حرم، به‌خلاف توصیه‌های شرکت سازندۀ جرثقیل عمل کرده بود. شرکت سازندۀ جرثقیل توصیه کرده بود که بازوی اصلی جرثقیل، در مواقعی که از آن استفاده نمی‌شود و یا هنگام بروز تندباد، پایین آورده شود، زیرا در چنین شرایطی، باز ماندن آن اشتباه بود. این امر موجب شد که شرکت پیمانکار بن‌لادن ممنوع‌الفعالیت شود و از دادن پروژه‌های ساخت و ساز جدید به این شرکت، خودداری شود.

اما پس از گذشت دو سال، به اعلام رویترز، این شرکت از ماه آینده در پروژه توسعه مسجد الحرام در مکه به ارزش 26 میلیارد دلار شرکت خواهد داشت. فعالیت این شرکت از پس از پایان موسم حج، از سر گرفته خواهد شد.

بر اساس این گزارش، وزارت دارایی عربستان، بخشی از بودجه سال جاری خود را به پروژه‌های اصلی عمرانی اختصاص داده و در هفته‌های اخیر، مذاکراتی با شرکت پیمانکاری بن‌لادن انجام داده تا طرح‌های عمرانی بزرگی را به وی تحویل دهد.

از سوی دیگر گفته می‌شود، این شرکت که در حال فعالیت در طرح ساخت فرودگاه جدید ملک عبدالعزیز در جده است، قرار است در یک طرح دولتی دیگر، مشارکت داده شود که عبارت است از ساخت هتل «ابراج کدی» در مکه طی ماه‌های آینده.

پیش از این اعلام شده بود که عربستان سعودی قصد دارد بزرگ‌ترین و مجلل‌ترین هتل جهان را در نزدیکی شهر مکه با 10 هزار اتاق، احداث کند. این هتل که در دو کیلومتری شهر مکه احداث می‌شود، سالانه پذیرای حدود دو میلیون حج‌گذار خواهد بود. خبرگزاری فرانسه اعلام کرده بود هتل «ابراج کدی» قرار بوده تا سال 2017 میلادی و با هزینه 3500 میلیارد دلار ساخته شود.