معاون سخنگوی رئیس اجرایی دولت افغانستان در واکنش به اظهارات معاون اشرف غنی اعلام کرد که مقام نخست وزیری پس از برگزاری انتخابات و لویه جرگه تعدیل قانون اساسی در این کشور ایجاد خواهد شد.

به گزارش مرور نیوز، «امید میثم» معاون سخنگوی رئیس اجرایی دولت افغانستان در واکنش به اظهارات معاون دوم رئیس جمهور این کشور درباره تغییر نظام این کشور واکنش نشان داد.

«سرور دانش» معاون دوم رئیس‌جمهور افغانستان اعلام کرد که ایجاد نظام پارلمانی کامل در افغانستان ممکن نیست زیرا با توجه به شرایط جاری به هرج و مرج و انحصار حکومت توسط قوم و یا گروهی خاص می‌انجامد.

میثم، معاون سخنگوی رئیس اجرایی افغانستان به آوا گفته که ایجاد پست نخست وزیری یکی از مفاد مهم توافقنامه تشکیل حکومت وحدت ملی است.

وی در ادامه تاکید کرد که پس از برگزاری انتخابات و لویه جرگه، تعدیل قانون اساسی برای ایجاد پست نخست وزیر عملی خواهد شد.

معاون سخنگوی عبدالله عبدالله اظهار داشت سران حکومت وحدت ملی برای برگزاری لویه جرگه تعدیل قانون اساسی و ایجاد پست نخست وزیری تمایل دارند.

چندی قبل رئیس اجرایی دولت افغانستان نیز نظام پارلمانی را بهترین گزینه برای این کشور اعلام کرده بود.

با این حال روز گذشته سرور دانش معاون دوم رئیس جمهور افغانستان در نشست بررسی نهادهای قضایی و اجرایی این کشور گفت که نظام پارلمانی کامل برای افغانستان اجرایی نیست و هیچ تفاهم و اجماعی درباره آن صورت نخواهد گرفت.

وی در حالی بر این مسئله تاکید کرده که برخی از احزاب منتقد خواستار تغییر نظام کنونی افغانستان به نظام پارلمانی هستند و حل بحران‌های جاری را در گرو این تغییر می‌دانند.

دانش با اشاره به برخی از انتقادها مبنی بر تمرکز قدرت در حکومت مرکزی گفت که برای حل این موضوع می‌توان از طریق بازتعریف قانون شوراهای ولایتی و شهرستان‌ها صلاحیت‌های بیشتری اعطا کرد تا صلاحیت‌ها بین ولایت‌ها و حکومت مرکزی تقسیم شود.

به گفته دانش، نظام پارلمانی کامل در افغانستان به انحصار قومی و گروهی منجر می‌شود، زیرا احزاب سیاسی در این کشور هنوز قومی هستند و احتمال قرار گرفتن حکومت در دست یک گروه و یا قوم خاص را ممکن می‌کند که در نتیجه باعث بی‌ثباتی و هرج‌ومرج خواهد شد.

وی همچنین وجود نخست‌وزیر در کنار رئیس‌جمهور را باعث ایجاد تضاد و کشمکش در حکومت دانست.