نخست وزیر سوریه در گفتگو با شبکه لبنانی المیادین به تشریح وضعیت داخلی این کشور و منطقه پرداخت.

به گزارش مرور نیوز به نقل از العالم، «عماد خمیس» بیان داشت که 1600 شرکت در نمایشگاه بین المللی دمشق که به تازگی برپا شده، حضور دارند و دمشق در صدد ایجاد روابط اقتصادی طولانی مدت و راهبردی با برادران در ایران است.

وی در همین زمینه اظهار داشت: دولت سوریه قوی و توانمند است و با تلاش های بسیار در طول 4 دهه بنیان شده است. سوریه با تمام توطئه ها و جنگ ها مقابله کرد و همین امر نیز موجب ایجاد نهادهای قدرتمندی شد که می توانند در هر بخشی مقاومت کنند. ارتش سوریه طی ده ها سال اخیر به قدرت و مقابله با هر نوع تجاوز به منطقه مشهور بوده است.

نخست وزیر سوریه همچنین بیان داشت: ایستادگی نهادهای ما به دلیل جان فشانی مردم و مبارزه آنها با تجاوز و همچنین نیروهای مسلح سوریه است. متجاوزان پس از شکست در تحقق اهداف دروغینی که در ابتدای جنگ اعلام کردند، به تخریب مراکز اقتصادی ما روی آورده اند. مقاومت مردم سوریه به داستانی اسطوره ای تبدیل شده که صدها سال توسط دیگران تعریف می شود.

وی در ادامه تصریح کرد: در تجاوز به سوریه از رسانه به منظور ویران کردن زیرساخت ها استفاده کردند اما ما در طول جنگ علاوه بر توسعه راه ها، پروژه انرژی را هم در تمام بخش ها پیش بردیم. مردم سوریه از یک طرف با تروریسم می جنگند و از سوی دیگر نیز از ارتش حمایت می کنند. ما پیش از این نزدیک به 30 میلیون مترمکعب گاز داشتیم اما اکنون پنج میلیون شده است و وضعیت در حال بهبود است.

عماد خمیس همچنین گفت: ارتش سوریه اجازه نمی دهد که حتی یک متر مربع هم در کنترل گروه های مسلح باقی بماند. از همان ابتدای بحران مطمئن بودیم که سوریه و ارتش ما پیروز خواهند شد. 43 کشور و 1600 شرکت در نمایشگاه بین المللی دمشق که به تازگی برپا شده، حضور دارند. روزانه 350 هزار نفر از این نمایشگاه دیدن می کنند. روابط مردم سوریه با مردم مصر ویژه و متمایز است و ده ها سال تاریخ دارد. ملت مصر حوادث سوریه را به خوبی درک کردند.

وی همچنین تاکید کرد: اولویت ما در برقراری روابط و بازسازی و مبادلات تجاری با کشورهایی است که در کنار مردم سوریه ایستاده اند. مردم سوریه و لبنان نیز روابط اجتماعی و فرهنگی دارند و دولت ها باید به دنبال منافع مردم در سیاست هایشان باشند. از مردم ایران و حکومت این کشور هم بسیار تشکر می کنم. سوریه در صدد ایجاد روابط اقتصادی طولانی مدت و راهبردی با برادران در ایران و روسیه است.

نخست وزیر سوریه در پایان گفت: دیدگاه ویژه بشار اسد رئیس جمهورمان علت اصلی موفقیت اهداف ملی ما با مشارکت کشورهای متحد و دوست است. سوریه پیروزی خود بر تروریسم را تکمیل خواهد کرد و دمشق، حلب و لاذقیه نیز بیش از کشورهای همسایه سوریه امن خواهد شد.