نماینده غیرنظامی ناتو در افغانستان اظهار کرد که صلح با طالبان نه با تحقیر آن‌ها، بلکه با پیشنهادی محترمانه صورت خواهد گرفت و اگر مخالفان مسلح دولت افغانستان تمایلی به پیوستن به روند صلح ندارد باید منتظر بمانیم.

به گزارش مرور نیوز، در حالی که رئیس‌جمهور آمریکا اخیرا استراتژی خود را برای گسترش حضور نظامی آمریکا در افغانستان اعلام کرده و در آن از «خرد کردن» القاعده، «نابود کردن» داعش و جلوگیری از تصرف افغانستان توسط طالبان سخن گفته است، این سوال مطرح می‌شود که پس از 16 سال جنگ در افغانستان برنامه آمریکا و ناتو برای صلح در این کشور چیست؟

این در حالی است که براساس آخرین گزارش اداره بازرسی ویژه آمریکا در امور افغانستان، حکومت افغانستان بر کمتر از 60 درصد از خاک این کشور کنترل دارد و بسیاری از کارشناسان نیز معتقدند که بعید است طالبان هنگامی به گفت‌وگوهای صلح بپیوندند که در حال پیشروی در افغانستان هستند.

«کرنلیوس زیمرمن» نماینده غیرنظامی ناتو در افغانستان در گفت‌وگو با «دویچه وله»، بر ضرورت ترکیب «استراتژی جنگی» و «استراتژی گفتمان» تاکید کرد.

وی اظهار کرد: فکر می‌کنم بخشی از رویکرد نظامی این است که به طالبان نشان دهیم که در این جنگ پیروز نخواهند شد و ادامه این درگیر‌ی‌ها نیز بی‌ثمر است.

زیمرمن همچنین بر تلاش دولت افغانستان برای متقاعد کردن طالبان برای پیوستن به روند صلح تاکید کرد و اظهار داشت: چنین اقدامی نه با تحقیر، بلکه با پیشنهادی محترمانه به جنگجویان صورت خواهد گرفت.

وی تصریح کرد: منظور من از این پیشنهاد پشت پا زدن به آنچه تاکنون در این کشور ساخته و بدست آورده‌ایم نیست، بلکه پیشنهادی است که برخی عناصر طالبان را به فکر وا ‌دارد که آیا همچنان کار درست را انجام می‌دهند و یا اینکه اقدامات آن‌ها همچنان به زندگی‌شان معنی می‌دهد؟

نماینده غیرنظامی ناتو در افغانستان افزود که «ینس استولتنبرگ» از دولت افغانستان خواسته تا استراتژی جنگی خود را با راهبرد‌ی برای ایجاد صلح هماهنگ کند.

وی افزود: برای روند صلح به همکاری دو طرف درگیری نیاز است و اگر شبه‌نظامیان تمایلی به صلح ندارند ما باید منتظر بمانیم.

این در حالی است که چند هزار نظامی بیشتر آمریکایی در حال اعزام به افغانستان هستند و این به معنی افزایش درگیر‌ی‌ها در این کشور و کشته شدن شمار بیشتری از غیرنظامیان خواهد بود.

زیمرمن درباره افزایش تلفات غیرنظامیان و پارادوکس موجود در گفت‌وگو درباره صلح و تشدید جنگ گفت که این اقدام حاوی پیام روشنی به شبه‌نظامیان خواهد بود و از سوی نیز تعهد نیروهای ائتلاف به افغانستان را نشان می‌دهد.