رییس‌جمهور ترکیه اعلام کرد که علی رغم مخالفت ناتو آنکارا در حال حاضر مبلغی را برای خرید سامانه ضد موشکی اس 400 از روسیه به این کشور پرداخت کرده است.

به گزارش مرور نیوز، به نقل از روزنامه حریت، رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهور ترکیه در جمع خبرنگاران اعلام کرد: ما در حال حاضر توافق سامانه ضد موشکی اس 400 را امضا کرده‌ایم. تا آنجا که من می‌دانم مبلغی پرداخت شده است و این روند در حال تکمیل است. هم ولادیمیر پوتین رییس‌جمهور روسیه و هم من در جریان امور هستیم.

اردوغان اعلام کرد: هیچ کشور دیگری حق گفت‌وگو درباره تمامیت ارضی ترکیه و تصمیم‌های این کشور درباره دفاع از خود ندارد. ما تصمیم‌ها درباره استقلال و دفاع از کشورمان را می‌گیریم. ما مسئول اتخاذ تدابیر امنیتی برای دفاع از کشورمان هستیم. اگر ما با چالشی مواجه شویم برای عبور از آن تلاش می‌کنیم.

رییس‌جمهور ترکیه اضافه کرد: آنکارا از متحدان خود درخواست خرید پهپاد کرده بود اما آنها به این درخواست پاسخ مثبت ندادند. این کشورها تانک‌ها و خودروهای زرهی به یک سازمان تروریستی می‌دهند اما نیاز ما را تامین نمی‌کنند در حالیکه ما می‌خواهیم به آنها پول این تجهیزات را بدهیم. در پایان چه اتفاقی می‌افتد، ما شروع می‌کنیم این تجهیزات را از جای دیگری تامین کنیم. در حال حاضر تنها در هفته گذشته ما 90 تروریست را توسط پهپادی مسلح خنثی کرده‌ایم.

وی درباره همکاری میان روسیه و ترکیه درباره سوریه، گفت: مذاکرات آستانه در 14 و 15 سپتامبر با حضور ایران، روسیه و ترکیه بسیار اهمیت دارد. در حال حاضر عملیات در ادلب همانگونه که ما با روسیه توافق کردیم ادامه دارد. هیچگونه بحثی در این باره با روسیه وجود ندارد. من بر این باورم که مذاکرات سالم بعد از اجلاس آستانه ادامه یابد. این روند به طور مثبت پیش می‌رود.

اردوغان در ادامه در پاسخ به سوالی درباره ادعاهای مطرح شده مبنی بر دیدار محرمانه با بشار اسد رییس‌جمهور سوریه بنا به درخواست پوتین، گفت: برخی افراد چنین هدفی را دنبال می‌کنند اما من با بشار اسد دیدار نکرده و چنین قصدی ندارم.

رییس‌جمهور ترکیه درباره رفراندوم دولت منطقه‌ای کردستان عراق در 25 سپتامبر، نیز گفت: ما در ابتدا باید اطلاعات درست را در این باره به دست آوریم و آنها را مورد ارزیابی قرار دهیم. ترکیه هرگز نمی‌خواهد که ترکمان‌ها خانه خود را ترک کنند. ترکیه برای نگه داشتن آنها در سرزمین‌هایشان تلاش خواهد کرد.

وی در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به تنش‌های اخیر با آلمان، گفت: مشکل اصلی مردم نبوده بلکه دولت آلمان است. برخی از مقامات آلمان مواضع اشتباهی را اتخاذ کرده‌اند، بله آنها در دوران انتخابات قرار دارند. ما چندان اهمیتی نمی‌دهیم که چه کسی در این انتخابات پیروز شود، این یک مساله داخلی است.

اردوغان در ادامه از رهبران آلمانی خواست که به این سیاست‌های اخیر علیه ترکیه پایان دهند. ما مشاهده کردیم که آنها به هنگام برگزاری رفراندوم ما چه اقداماتی انجام دادند. ما نمی‌توانیم مشارکت آلمان با تروریست‌ها را امری عادی تلقی کنیم.