نخست وزیر ژاپن با انتشار یادداشتی عزم جامعه بین الملل در برخورد با کره شمالی را خواستار شد و گفت: تنها با استناد به رویکردهای دیپلماتیک نمی توان انتظار حل بحران را داشت.

به گزارش مرور نیوز، «شینزو آبه» نخست وزیر ژاپن در یادداشتی که در «نیویورک تایمز» به چاپ رسید، جامعه بین الملل را به وحدت و یکپارچگی در برابر کره شمالی فراخواند و از لزوم اجرای تحریم های شورای امنیت در قبال این کشور سخن گفت.

این اظهارات واکنشی است به آزمایش های موشکی متعدد پیونگ یانگ که ۲ مورد از تازه ترین آنها با عبور از فراز جزیره «هوکایدو» حریم هوایی ژاپن را نقض کرد.

یادداشت نخست وزیر ژاپن اندکی پیش از گردهمایی این هفته رهبران جهان در مجمع عمومی سازمان ملل متحد منتشر شد حال آنکه انتظار می رود برنامه موشکی پیونگ یانگ و خلع سلاح هسته ای شبه جزیره کره، از اصلی ترین مباحث قابل طرح در این نشست باشد.

پیونگ یانگ روز جمعه دومین آزمایش موشکی خود در ۳ هفته اخیر را انجام داد و روز ۳ سپتامبر نیز ششمین آزمایش هسته ای خود را که احتمالا یک بمب هیدروژنی بوده است، با موفقیت پشت سر گذاشت.

حالا آبه می گوید: دیپلماسی و مذاکره برای حل بحران کره شمالی کارساز نیست و مواجهه با این کشور تنها از راه اعمال فشار منسجم از سوی جامعه جهانی میسر است.

هفته پیش، شورای امنیت بار دیگر قطعنامه ای را برای تشدید تحریم های کره شمالی تصویب کرد. این نهمین قطعنامه از سال ۲۰۰۶ به این سو علیه برنامه هسته ای- موشکی پیونگ یانگ است.

یادداشت آبه در حالی منتشر شد که «نیکی هیلی» سفیر آمریکا در سازمان ملل دیروز یکشنبه بار دیگر از جسارت واشنگتن برای توسل به گزینه نظامی علیه پیونگ یانگ سخن گفت!