عملیات نظامی موفق ارتش سوریه در ریف شرقی استان حمص و پیروزی‌های گام به گامی که طی هفته‌های گذشته در این جبهه محقق شده، استان حمص را در آستانه پاکسازی کامل از وجود داعش قرار داده است.

به گزارش مرور نیوز، عملیات ارتش سوریه و نیروهای متحدین در حالی در نقاط محدود و کم وسعت منطقه «جب الجراح» در شرق استان حمص، ادامه دارد که جز شکست گزینه‌ای پیش روی تکفیری‌های داعشی وجود ندارد.

پس از پیروزی‌های اخیر ارتش سوریه و آزادسازی ده‌ها ارتفاع و روستا و شهرک مسکونی طی هفته‌های اخیر در ریف «حمص» از جمله شهرک‌های «المشیرفه شمالی»، «رحوم» و «ام صهریج»، نقشه میدانی منطقه حومه شرقی شهر «حمص» نشان می‌دهد که مردم سوریه بزودی شاهد ریشه‌کنی کامل «داعش» از استان حمص و پاکسازی آن خواهند بود.

«سانا» ، خبرگزاری رسمی سوریه در گزارشی میدانی، حجم خرابی‌ها و ویرانی‌های برجا مانده از حملات داعش در شهرک المشیرفة الشمالی را به تصویر کشید، شهرکی که طی ماه‌های گذشته، داعش آن را به مرکز حملات خود به شهرک‌ها و روستاهای همجوار تبدیل کرده بود.

در این خصوص یک منبع آگاه نظامی سوری در گفت‌وگو با سانا خاطر نشان کرد که این شهرک از حیث بهره‌مندی از مهمات و تجهیزات پیشرفته و استحکام به دژ مستحکم و خط مقدم دفاعی داعش در منطقه تبدیل شده بود.

این فرمانده میدانی سوری با اشاره به اینکه عزم و اراده ارتش سوریه و برنامه‌ریزی دقیق و حساب شده در تمام نبردهای منطقه حومه شرقی حمص، مهمترین عامل در نفوذ به دژهای مستحکم تروریست‌ها و خطوط دفاعی آنها بود، افزود: تروریست‌های داعشی در برابر حملات قدرتمند ارتش سوریه از میدان رویارویی فرار می‌کردند وحین فرار ده‌ها کشته و زخمی برجا می‌گذاشتند.

به گفته منبع مذکور شهرک المشیرفة شمالی یکی از ده‌ها شهرک و روستایی است که نیروهای ارتش سوریه طی روزهای گذشته از تصرف داعش آزاد کردند و از جمله آنها می‌توان به شهرک‌ها وروستاهایی مانند ابو جریص، مزین البقر، رسم الطویل، جورة النزال، مسیعید و الشنداخیة شمالی اشاره کرد.

وی اظهار داشت: عملیات پاکسازی اولیه این شهرک‌ها و روستاها آشکار ساخت که تعدادی از تروریست‌های داعشی از ترس رویارویی با نیروهای ارتش سوریه، در تونل‌ها و پناهگاه‌هایی که زیر زمین حفر کرده بودند، مخفی شده‌اند.

استان حمص سوریه در آستانه پاکسازی کامل از وجود «داعش»
 

این فرمانده میدانی سوری خاطر نشان کرد: یگان مهندسی نظامی ارتش سوریه با دقت هرچه تمام‌تر درحال خنثی‌سازی مناطق مین‌گذاری و بمب‌گذاری شده توسط داعش قبل از عقب‌نشینی از این مناطق است.

با آزادسازی مساحت‌های گسترده‌ای از حومه شرقی حمص و استمرار عملیات نظامی ارتش سوریه علیه داعش، تنها چند روستا و شهرک همچنان تحت سیطره داعش باقی خواهد بود که عمدتا در نزدیکی مرزهای اداری مشترک دو استان حمص و حماه قرار دارند که مهمترین آنها أم الریش و الصالحیة است.

با آزادسازی اندک‌اندک شهرک‌ها و روستاها باقی مانده در حومه شرقی حمص انتظار می‌رود، طی روزهای آینده ارتش سوریه پاکسازی کامل استان حمص از تروریسم داعشی را اعلام کند.