با اشاره به سخنان تهدید آمیز رهبر کره شمالی درباره انفجار بمب هیدروژنی در اقیانوس آرام گفت، در صورت وقوع چنین انفجاری انسانهای بی شماری کشته و زیست بوم زمین نابود خواهد شد.

به گزارش مرور نیوز، با اشاره به سخنان تهدید آمیز رهبر کره شمالی درباره انفجار بمب هیدروژنی در اقیانوس آرام گفت: در صورت وقوع چنین انفجاری انسان های بی شماری کشته و زیست بوم زمین نابود خواهد شد.

ایندیپندنت دراین باره نوشت: کره شمالی می خواهد قدرتمندترین انفجار هسته ای تاریخ را انجام دهد و 'ری یونگ هو' (Ri Yong-ho) وزیرخارجه این کشور منزوی به خبرنگاران گفت که کیم جونگ اون چنین انفجاری را مد نظر دارد.

بنابراین گزارش، وزیرخارجه کره شمالی پنجشنبه گذشته در مقر سازمان ملل در نیویورک خطاب به خبرنگاران گفت: این می تواند قدرتمند ترین انفجار یک بمب هیدروژنی در اقیانوس آرام باشد.

ایندیپندنت نوشت: این امر ناشی از تبادل جنگ لفظی بین دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا و کیم جونگ اون رهبر کره شمالی است. رئیس جمهوری آمریکا سه شنبه گذشته طی نطق خود در مجمع عمومی سازمان ملل، رهبر کره شمالی را 'مرد موشکی' خواند و تهدید به نابودی کامل کره شمالی کرد.

جفری لوئیس (Jeffrey Lewis) از موسسه 'مطالعات بین المللی میدلبری (Middlebury Institute) درمورد جنگ لفظی بین رهبران کره شمالی و آمریکا می گوید: ترامپ تلاش می کند تا با سخنانش رهبر کره شمالی را از موضع خود عقب براند اما تحریک وی (رهبر کره شمالی) باعث می شود او هم به سبک خودش به این گفته ها پاسخ دهد.

ایندیپندنت می افزاید: کره شمالی طی سال های اخیر چندین آزمایش هسته ای قدرتمند انجام داده اما تمامی آنها در عمق زمین و یا در داخل کوه ها بوده و حتی یک انفجار در هوا و بر روی سطح زمین، زیر دریا و یا در فضا در چند دهه اخیر صورت نگرفته است.

این نشریه می نویسد: اگر کره شمالی تصمیم به انجام یک انفجار هسته ای بالای سطح زمین بگیرد که قدرتمندترین انفجار در اقیانوس آرام باشد، قدرتمندترین در تاریخ جنگ سرد خواهد بود.

تارنمای این نشریه انگلیسی افزود: روسیه، چین، آمریکا و دیگر کشورها از سال 1945میلادی تاکنون بیش از دوهزار آزمایش هسته ای انجام داده اند که بیش از 500 انفجار در زمین، فضا، زیر دریا و در تونل ها رخ داده است. اکثر این آزمایش ها در اوایل جنگ سرد و بدون درک درستی از مخاطراتی که برای انسان و محیط زیست دارد به عمل آمد اما امروزه اکثر این کشورها انجام آزمایش های هسته ای را ممنوع کرده اند.

ایندیپندنت می نویسد: مشکلی که درباره آزمایش های هسته ای وجود دارد، پخش تشعشعات رادیو اکتیو است. انفجارهای فضایی مخاطرات خاص خود را دارند که با گسترش پالس های الکترو مغناطیس همراه است.

تارنمای این نشریه انگلیسی در ادامه با اشاره به فعل و انفعالات شکافت هسته ای درجریان چنین انفجارهایی و تاثیری که این امر می تواند بر اتمسفر و محیط پیرامون آن داشته باشد، نوشت: اما خطر عواقب چنین انفجاری زمانی که در نزدیکی سطح دریا و یا زمین رخ بدهد، بیشتر خواهد بود. انفجار هسته ای در چنین وضعیتی قادر است آب، خاک و هرآنچه در سطح زمین و آب است را به داخل خود مکیده و آنها را به سمت اتمسفر بفرستد که آنگاه هزاران تن تشعشعات اتمی بوجود خواهد آورد.

ماهیگیران ژاپنی قربانیان آزمایش بمب هیدروژنی کره شمالی 

این گزارش افزود: اینگونه تشعشعات طی دوره جنگ سرد، بسیاری از افراد بی گناه از جمله ماهیگیران ژاپنی در اقیانوس آرام را کشت و امروزه همچنان باعث بروز سرطان و مشکلات سلامتی شده است.

ایندیپندنت در ادامه نوشت: وزیر خارجه کره شمالی بطور دقیق مشخص نکرد که آزمایش بمب هیدروژنی قرار است چگونه رخ دهد، هرچند وی خاطر نشان کرد که این می تواند قدرتمندترین انفجار در اقیانوس ارام باشد که در این صورت از بزرگترین آزمایش هسته ای آمریکا فراتر خواهد رفت.

این نشریه انگلیسی افزود: در اول ماه مارس 1945 ( 1324 ) ارتش آمریکا انفجار گرما هسته ای' شریمپ' Shrimp در جزیره 'بیکینی آتول' (Bikini Atoll) از مجمع الجزایر آیلند که در فاصله دوهزار و 300مایلی(سه هزار و 700 کیلومتری) جنوب شرقی ژاپن و دوهزار و 700مایلی (چهار هزار و 350 کیلومتری) جنوب غربی هاوایی بود را انجام داد. این انفجار که بخشی از پروژه ' Castle Bravo ' ارتش آمریکا بود قدرتی معادل 15میلیون تن 'تی.ان.تی' و یا به عبارتی یکهزار مرتبه قدرتمندتر از بمب اتمی هیروشیما بود که در آن جان 150هزار انسان گرفته شد.

ایندیپندنت اضافه کرد: درحالیکه ارتش آمریکا سری انفجارهای Shrimp و Castle Bravo را موفقیت آمیز خواند اما عواقب آن فاجعه بار بود، 'گوی آتش' انفجار Shrimp که چهار مایل (شش کیلومتر) وسعت داشت، 200میلیارد تن از صخره های مرجانی جزیره بیکینی آتول را ازبین برد و تشعشعات آن در سراسر جهان پخش شد و باعث مرگ بسیاری از انسان ها در اثر بیماری های حاصل از این تشعشعات شد. امروزه می توان حفره بوجود آمده ناشی از این انفجار را که به عمق 250 فوت (76متر ) و وسعت یک مایل (بیش از یک کیلومتر و نیم) است را از فضا دید.

تارنمای این نشریه انگلیسی آنگاه نوشت: اگر کره شمالی تصمیم به یک انفجار هیدروژنی گرما هسته ای و قدرتمند در اقیانوس آرام داشته باشد، تنها باید امیدوار بود که نزدیک خشکی نباشد و با درنظر گرفتن چنین سناریویی باید آرزو کرد که این انفجار بصورت کنترل شده و توسط بالن، هواپیما و یا یک سکوی ثابت صورت گیرد.

ایندیپندنت افزود: اما این خطر وجود دارد که کلاهک هسته ای کره شمالی از طریق یک موشک بین قاره ای بالستیک و یا یک موشک کوتاه برد که از یک زیردریایی پرتاب می شود، صورت گیرد. اگر این امر موفقیت آمیز باشد،

آنگاه چنین آزمایش موشکی نشان می دهد که کره شمالی تسلیحات (هسته ای) خود را کوچک سازی کرده و اگر این انفجار ناشی از یک بمب هیدروژنی باشد نشان می دهد کره شمالی می تواند حمله ویرانگر گرما هسته ای در خاک آمریکا داشته باشد. اما موشک ها به دلایل مختلفی ممکن است عمل نکنند بخصوص آنهایی که در ابتدای کار توسعه موشکی باشند. یک موشک بالستیک کره شمالی مجهز به کلاهک هسته ای ممکن است هدف خود را گم کند و با فاصله بسیار زیادی با آن برخوررد کند و یا بین راه منفجر شود که این امر می تواند باعث انفجار کلاهک هسته ای در مکان و ارتفاعی ناخواسته شود.

این تارنمای خبری در ادامه نوشت: این قضیه بویژه اگر موشک از قابلیت 'خود انهدامی' برخوردار نباشد، بیشتر واقعیت پیدا می کند. درحالیکه موشک های بالستیک آمریکا اینگونه نیستند و در صورت وقوع چنین شرایطی یا با هک کردن نرم افزار نصب شده بر روی موشک و یا با هدف قرار دادن توسط سلاح دیگری، می توان مانع از بروز چنین واقعه ای شد.

ایندیپندنت در پایان نوشت: به گفته 'تریستان وب' (Tristan Webb) تحلیلگر ارشد مسائل کره از شبکه خبری NK ، از زمان جنگ در شبه جزیره کره، تاکنون تنش ها دراین حد نبوده و اظهارات کیم جونگ اون در جولای گذشته که گفته بود بحران و تقابل به مرحله نهایی خود وارد می شود، نشان می دهد که وی (رهبر کره شمالی) از لحاظ روحی روانی خود را آماده یک رویارویی می کند.