رییس جمهور آمریکا روز ۳ اکتبر (۱۱ مهر) میزبان رییس خونتای تایلند خواهد بود. این دیدار در کاخ سفید و با هدف گسترش همکاری و روابط دوستانه میان دو کشور صورت می‌گیرد.

به گزارش مرور نیوز، آمریکا و تایلند در پی کودتای صورت گرفته توسط پرایوت چان او چا، نخست وزیر فعلی و رییس سابق ارتش تایلند، در سه سال گذشته، روابط پرتنشی را تجربه کرده‌اند. با این حال، پرایوت در فوریه گذشته در اجلاس سران آسه‌آن و آمریکا در کالیفرنیا، با باراک اوباما، رییس جمهور سابق این کشور دیدار کرد.

کاخ سفید طی بیانیه‌ای اعلام کرد: دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا به دنبال از سرگیری روابط میان آمریکا و شریک کلیدی و متحد دیرینه‌ آسیایی خود، پادشاهی تایلند است.

ارتش تایلند از زمان سرنگونی دولت یینگلاک شیناواترا، نخست وزیر سابق این کشور در سال 2014، بر اساس قوانین سختگیرانه سلطنتی مخالفانش را زندانی و اعتراض‌ها در این کشور را ممنوع کرده و همچنین پیگردهای قانونی علیه مخالفانش را تشدید کرده است.

تایلند متحد وفادار آمریکا 

اما ژنرال‌هایی که هم‌اکنون اداره تایلند را در دست دارند، علاقه‌ای ندارند که برای اقدامات ضد حقوق بشر خود مورد انتقاد ترامپ قرار گیرند. تایلند متحد وفادار سابق آمریکا بود و پس از کودتا به پکن نزدیک شده است.

بر اساس این بیانیه، در دیدار پرایوت از آمریکا، دو طرف درباره "راه‌های تقویت و گسترش روابط دو جانبه و افزایش همکاری‌ها در منطقه اقیانوس هند و آرام" به گفت‌وگو خواهند پرداخت. این دیدار در پی دعوت ترامپ از پرایوت در تماسی تلفنی میان این دو در ماه آوریل مطرح شد.