دیده‌بان حقوق‌بشر، عربستان سعودی را به دادن مجوز برای ایراد سخنرانی‌های نفرت‌انگیز علیه اقلیت شیعیان در عالی‌ترین رده‌های نهادهای مذهبی این کشور متهم کرد.

به گزارش مرور نیوز، دیده‌بان حقوق بشر مستقر در نیویورک در گزارشی آورده است: روحانیون عربستانی از جمله آنها که در مناصب رسمی و دولتی هستنند با استفاده از ابزارهای قرن بیست و یکمی مثل توییتر، ناشکیبایی و تنفر را در میان حامیان خود اشاعه می‌دهند.

در این گزارش آمده است: اغلب سخنان این افراد سطوحی از تهییج و نفرت یا تبعیض را به دنبال دارد.

به گفته دیده‌بان حقوق بشر سخنان تبعیض آمیز روحانیون متنفذ علیه شیعیان حتی در دستورات رسمی و کتاب‌های کودکان دیده می‌شود که به معنی تحقیر و سرکوب عقاید شیعیان است.

این گروه به مثال‌های متعدد در این رابطه اشاره می‌کند، از جمله پست الشریف حاتم بن عارف، عضو سابق شورای دولتی در فیس بوک در استقبال از انفجار در مسجد شیعیان در قطیف عربستان در سال ۲۰۱۵.

وی بعدها بدون هیچ توضیحی این پست را برداشت.

سخنرانی‌ها علیه شیعیان پیامدهای مرگباری در منطقه دارد

دیده‌بان حقوق بشر در ادامه آورده است: در سپتامبر 2016 مفتی اعظم عربستان، ارشدترین مقام مذهبی این کشور به روزنامه عکاظ گفت که ایرانیان مسلمان نیستند. صحبتی خطرناک چرا که این حکم می‌تواند مجازات مرگ را برای غیرمسلمانان به دنبال داشته باشد. سخنرانی‌ها علیه شیعیان پیامدهای مرگباری در منطقه دارد چرا که توجیهی برای گروه‌هایی نظیر داعش برای هدف‌گیری شهروندان شیعه و مناطق مذهبی سوریه عراق و دیگر مناطق شده است. اگرچه دولت عربستان این حملات را بلافاصله محکوم کرده اما مانع سحنرانی‌های تنفرآمیز که دلیل این حملات است نشده است.

دیده‌بان حقوق بشر از آمریکا متحد اصلی عربستان خواسته است به این موج نفرت پراکنی خاتمه دهد.

در گزارش این گروه حقوق بشری با عنوان "آنها برادران ما نیستند: صحبت‌های انزجارآمیز از سوی مقام‌های سعودی" آمده است: دولت ریاض به روحانیون مذهبی منصوب شده از جانب دولت اجازه داده است تا به شدیدترین شکل ممکن اقلیت شیعه را هدف قرار دهند .