مسئولین دانشگاه‌های استان «شین جان- اویغور» چین به دانشجویان خارجی از جمله تاجیک هشدار دادند در صورت نماز خواندن یا عبادت در خوابگا‌ه‌ها آنان را بدون گفت‌وگو از دانشگاه و کشور اخراج خواهند کرد.

به گزارش مرور نیوز، مسئولین دانشگاه‌های استان «شین جان- اویغور» چین به دانشجویان خارجی از جمله تاجیک هشدار دادند در صورت نماز خواندن یا عبادت در خوابگا‌ه‌ها آنان را بدون گفت‌وگو از دانشگاه و کشور اخراج خواهند کرد.

«دولت بیک احمداف » دانشجوی تاجیک که در دانشگاه زبان‌های شهر «ارومچی» چین درس می‌خواند، در رابطه به این موضوع گفت: سال جدید تحصیلی در دانشگاه چین با برگزاری یک جلسه ویژه آغاز شد.

وی ادامه داد: طی این جلسه که با شرکت دانشجویان خارجی، به خصوص دانشجویان تاجیک، ازبک، قرقیز، افغان و پاکستانی برگزار شد، مسئولین این دانشگاه به ما هشدار دادند که با خود کتب دینی نداشته باشیم و در داخل خوابگاه‌ها به عبادت مشغول نشویم.

محرومیت از تحصیل در صورت پیدا کردن کتب دینی و جانماز در خوابگاه

این دانشجوی تاجیک در ادامه افزود: مسئولین دانشگاه با صراحت اظهار داشتند که در صورت پیدا کردن کتب دینی و جانماز در خوابگاه ما را از ادامه تحصیل و اقامت در چین محروم خواهند کرد.

احمداف گفت: مسئولین دانشگاه در برابر این هشدار تأکید کردند که دانشجویان خارجی در چین حق کار کردن ندارند و در صورت مشاهده فعالیت پنهانی از چین اخراج خواهند شد.

این در حالی است که بسیاری از دانشجویان تاجیک در چین پس از آموزش زبان چینی به جستجوی کار می‌پردازند و عمدتا برای تجار تاجیک کار ترجمه انجام می‌دهند.

در حال حاضر بیش از 3 هزار دانشجوی تاجیک در 112 دانشگاه چین تحصیل می‌کنند.