وزیر دفاع آمریکا در کنفرانس مشترکی که با رئیس جمهوری افغانستان داشت اعلام کرد که آمریکا و متحدانش از افغانستان حمایت می‌کنند و اجازه نمی‌دهند این کشور بار دیگر لانه‌ امن تروریستها شود.

به گزارش مرور نیوز، «جیمز ماتیس» وزیر دفاع آمریکا و «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو صبح امروز وارد کابل شدند و بر حمایت آمریکا و ناتو از دولت افغانستان تاکید کردند.

ماتیس در کنفرانس مشترکی که با رئیس جمهوری افغانستان داشت اعلام کرد که آمریکا و متحدانش از افغانستان حمایت می‌کنند و اجازه نمی‌دهند این کشور بار دیگر لانه‌ امن تروریست ها شود.

وزیر دفاع آمریکا تاکید کرد که راهبرد جدید واشنگتن فرصتی است برای پاکستان تا با افغانستان همکاری کند و در امر مبارزه با تروریسم پیش قدم شود.

وی افزود که منتظر پاسخ روشن پاکستان در مورد استراتژی جدید آمریکاست و برای این منظور باید با مقام‌های پاکستانی گفتگو کند.

وزیر دفاع آمریکا در ادامه گفت که کشورش تلاش می‌کند تا مهارت نیروهای امنیتی افغانستان بیشتر شود و نیروهای ویژه نیز افزایش پیدا کنند.

ماتیس تصریح کرد که کشورش برای تقویت نیروهای افغانستان، نظامیان تازه نفس را به این کشور اعزام خواهد کرد، وی اما آمار دقیقی از تعداد این نظامیان ارائه نکرد.

«ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو نیز اعلام کرد که نیروهای این سازمان در کنار مردم افغانستان می‌مانند و نیروهای افغانستان را در بخش‌های آموزشی و مشورت دهی کمک می‌کنند.

این مقام ارشد ناتو گفت که خروج نیروهای ناتو از افغانستان هزینه‌های بالایی را در پی دارد و این کشور بار دیگر تبدیل به لانه‌امن تروریست ها خواهد شد.

استولتنبرگ تصریح کرد که ناتو از نیروهای امنیتی افغانستان حمایت می‌کند و تا سال 2020 میلادی یک میلیارد دلار به آنان کمک خواهد کرد.

افزون بر این این دو مقام ارشد آمریکا و پیمان ناتو از کشورهای همسایه افغانستان به ویژه پاکستان خواستند که از راهبرد جدید آمریکا حمایت کنند و در امر مبارزه با تروریسم عملا اقدام کنند.

آنان خطاب به گروه طالبان اعلام کردند که با جنگ چیزی به دست نمی‌آید و تنها راه پیروزی پیوستن به پروسه صلح به رهبری افغانستانی هاست.

افغانستان در خط مقدم مبارزه با تروریسم 

«اشرف غنی» رئیس جمهوری افغانستان نیز در این نشست اعلام کرد که افغانستان در خط مقدم مبارزه با تروریسم قرار دارد و انتظار می‌رود ناتو و آمریکا از این کشور حمایت کنند.

وی افزود: در سیاست منطقه‌ و جهان تغییرات ایجاد شده و این تحول زمینه را برای برقراری صلح فراهم ساخته است.

وی بار دیگر از پاکستان وطالبان خواست که با افغانستان وارد مذاکره شوند و تاکید کرد که طالبان در دوراهی بسترسازی برای ناامنی بیشتر و یا پیوستن به پروسه صلح قرار دارد و اگر اولی را انتخاب کند ناکام خواهند شد.

غنی خطاب به پاکستان اعلام کرد که ثبات افغانستان به ضرری هیچ کشوری نیست، بلکه زمینه توسعه اقتصادی دیگر کشورها را فراهم می‌کند.

رییس جمهور افغانستان در این نشست خبر مذاکره افغانستان و آمریکا برای مسدودسازی دفتر طالبان در قطر را رد کرد و تصریح کرد که تصمیم نهایی مسدود ساختن این دفتر در اختیار دولت افغانستان است و اگر این دفتر مفید نباشد تنها کسی که در این مورد تصمیم می‌گیرد افغانستان خواهد بود.

افزون براین در این کنفرانس وزیر دفاع آمریکا و دبیر کل ناتو از دولت افغانستان خواستند که به تعهدات خود در مورد مبارزه با فساد، دولتداری خوب، حفظ حقوق شهروندان و تحکیم دموکراسی پایبند باشد.

در این نشست همچنین تصریح شد که دولت وحدت ملی افغانستان دست‌کم 200 تعهد در این خصوص کرده است و انتظار می‌رود این وعده‌ها عملی شوند.