سرویس بین الملل- مجتبی امانی رئیس دفتر سابق حفاظت ازمنافع ایران درمصر درخصوص چرایی خروج مصر از اردوی عربستان با ابراز تردید به این موضوع گفت: این مساله نسبی است ونشانه هایی مبنی برتلاش مصر برای خروج ازاردوگاه عربستان وجود دارد. در زمان مرسی هم همین اتفاق رخ داد و البته این دلیلی است که بگوییم این دو کشور نمی توانند تعامل طولانی مدتی داشته باشند.

به گزارش مرور نیوز، امانی که درمیز گرد چرایی خروج مصر از اردوگاه عربستان شرکت کرده بود، گفت: مصر با تمدنی 7000 ساله سر منشا تحولات بسیاری بوده با عربستان که فقط 80 سال سابقه حکومت دارد تفاوت های ریشه ای دارد و سلوک سیاسی و رفتار آنان متفاوت است.

وی با اشاره به سخن حسنین هیکل اندیشمند مصری که برخی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس را کشور نمی دانست، گفت: این اندیشمند بزرگ، عربستان و قطر را در مقایسه با مصر اصولا کشور نمی دانست و معتقد بود درمنطقه ایران و مصر دو کشور بوده و بقیه جزایری بیش نیستند.

امانی با تاکید براینکه مصری ها نمی خواهند بخصوص درموضوعات عربی زیر بار خواسته های عربستان بروند؛ به اعمال فشار عربستان به مصر برای ورود این کشور به تجاوز زمینی علیه یمن اشاره کرد وگفت مصر به این خواسته عربستان نه گفت.

وی افزود: البته انصار الله یمن در ابتدای تجاوز عربستان به یمن با حمله به یک کشتی مصری درس خوبی به این کشور داد و مصر را از هرگونه اقدام زمینی برحذر داشت .

امانی ادامه داد: مصر سابقه حمله به عربستان وسرکوبی وهابی ها را در تاریخ خود دارد وهمیشه احساس برتری نسبت به عربستان دارد و نمی خواهد دنباله رو این کشور معرفی شود.

امانی درخصوص موضع مصر نسبت به سوریه گفت: مصری ها سیاست مشخصی داشته و دارند و از ابتدا با مداخله نظامی در سوریه مخالف بودند و هرگونه مداخله خارجی را در سوریه نمی پذیرند.

رئیس سابق دفتر حفاظت منافع ایران در مصر گفت : در حال حاضر مصر با ترکیه، آمریکا و عربستان اختلافاتی در این مورد دارد.

امانی در مورد موضع اخیر مصر درخصوص سوریه گفت؛ مصر با دو اقدام اخیر درحمایت ازعراق وسوریه سعی دارد که به دیگران بفهماند در موضوعات عربی، گوشش به توصیه های عربستان بدهکار نیست و راه جدایی را می رود .

حمایت مصر از دولت ومردم عراق در عملیات آزاد سازی موصل واجازه سفرعلی مملوک رئیس سازمان اطلاعاتی سوریه به مصر، عربستان را به شدت عصبانی کرده است؛ بگونه ای که باید منتظر اقدامات تلافی جویانه عربستان علیه مصر باشیم.

وی تاکید کرد: عصبانیت و کینه توزی، دو عنصر اصلی سیاست خارجی عربستان است. اقدامات اخیر السیسی می تواند این دو عامل را در عربستان بشدت تحریک کند؛ بگونه ای که باعث شود اتفاقات غیرقابل پیش بینی در روابط مصر وعربستان را شاهد باشیم. یا عربستان مجبور است کمک های مالی بیشتری تقدیم مصر کند ویا آنکه مصر این مسیر را بگونه ای ادامه می دهد که روابطش با عربستان از وضعیت فعلی خارج ودشمنی بین دو کشور حاکم گردد.

وی با بیان اینکه درحال حاضر عربستان می خواهد پیشرو طرح های منطقه ای شود واین خود باعث ایجاد یک نوع رقابت داخلی بین کشورهای عربی شده است، ادامه داد: در طی دهه های اخیر مصر به علت پیروی از سیاست های آمریکا به شدت در منطقه تضعیف شده و در همین راستا نتوانسته نقش محوری پیشین خود را ایفا کند.

امانی با اشاره به اینکه مصری ها همواره شعار امنیت خلیج فارس، امنیت ماست را سر می دهند تا از کمک های مالی عربستان و دیگر کشورهای عربی خلیج فارس بهره مند شود، اظهار تردید کرد که مصری ها بیش از حرف درباره دفاع نظامی از این کشورها کار دیگری انجام دهد.

امانی گفت: طبیعی است هرچه کمک ها بیشتر باشد؛ مصری ها به عربستان بیشتر نزدیک می شوند؛ اما اگر اتفاقی درخلیج فارس رخ دهد؛ مصر ازنظر لوجستیک وامکانات آماده فعالیت درخلیج فارس نیست. ارتش مصر مشکلات فراوانی دارد که صحرای سینا یکی از آنهاست.

امانی با اشاره به شکست عربستان درجنگ با یمن گفت: عربستان طی 19 ماه تجاوز نه تنها نتوانست خواسته های خود در خصوص عقب نشینی انصار الله از صنعا وبازگرداندن هادی رامحقق سازد بلکه اینک با قدرت موشکی انصارالله وهدف قرار گرفتن شهرهای خود توسط آنها مواجه شده است؛ بگونه ای که شرط هایش بجای تهاجمی، تدافعی شده است.

امانی تاکید کرد مصر درخصوص آمریکا اززمان سادات تا به امروز یک سیاست اشتباه درپیش گرفته وبا اعتماد بی جا به آمریکا وغربی ها ، چشم به کمک های آنها بسته است. 

وی گفت در اوائل دوره السیسی عربستان یک کمک دو میلیارد دلاری به مصر کرد و این موضوع تیتر اول روزنامه الاهرام شد که به نظر من باعث خجالت بود نه اینکه به عنوان یک خبر مهم به اطلاع مردم رسانده شود.

رئیس سابق دفتر حفاظت منافع جمهوری اسلامی ایران در قاهره درباره رابطه ایران ومصر گفت: این امر منحصرا دراختیار بخش امنیتی مصر قرار دارد وبدون اجازه این بخش، هیچ تحولی در رابطه دو کشور رخ نمی دهد.

امانی گفت :هم اکنون مخالفت عربستان با روابط ایران ومصر بیشتر ازآمریکا ورژیم صهیونیستی است. 

وی هرگونه تحول در رابطه ایران و مصر را منوط به تغییر روابط مصر با این کشورها دانست وگفت: این تغییر محتمل است وباید تلاش کرد مصر از این وابستگی خارج شود.