سرویس بین الملل- «برنار کزنوو» وزیر کشور فرانسه اعلام کرد در نخستین روز اجرای عملیات تخلیه زاغه «جنگل» در منطقه «کاله» در شمال این کشور، در مجموع دو هزار و 318 پناهجو در محل دیگری اسکان داده شدند.

به گزارش مرور نیوز به نقل از  خبرگزاری فرانسه از پاریس، کزنوو در بیانیه ای مطبوعاتی اعلام کرد: یک هزار و 918 تن از بزرگسالان ساکن زاغه ها با 45 دستگاه اتوبوس به 80 مرکز پیش بینی شده برای اسکان مجدد در 11 منطقه در سراسر فرانسه منتقل شدند.

وی افزود: 400 تن از ساکنان زاغه جنگل نیز که زیر سن قانونی بودند، به مرکزی برای اسکان موقت و انتظار برای بررسی پرونده هایشان منتقل شدند.

کزنوو همچنین از توافق به دست آمده با مقامات انگلیس در مورد پناهجویان کودک و نوجوان بی سرپرست ساکن زاغه جنگل، استقبال کرد؛ مساله ای که از ماه ها پیش موضوع تنش ها میان لندن و پاریس بود.

وی افزود: انگلیس همه پناهجویان زیر سن قانونی و بدون سرپرست را که اقوامی در این کشور دارند، خواهد پذیرفت. مقامات این کشور همچنین به بررسی پرونده های سایر پناهجویان بی سرپرستی که اقوامی در این کشور ندارند اما عزیمت به انگلیس نفع بیشتری برایشان دارد، متعهد شده اند.

از زمان امضای توافق میان انگلیس و فرانسه در «آمیان» (Amiens) در شمال فرانسه در ماه مارس (اسفند/ فروردین)، 300 پناهجوی زیر سن قانونی توانسته اند به انگلیس بروند. 200 تن از این افراد تنها چند روز پیش از آغاز تخلیه زاغه جنگل، به انگلیس منتقل شدند. 

وزیر کشور فرانسه همچنین اعلام کرد انگلیس قرار است کمک مالی تازه ای به کاله به مبلغ بیش از 40 میلیون یورو داشته باشد.

کزنوو همچنین اعلام کرد: از ابتدای سال جاری میلادی تا کنون شش هزار مهاجر به مراکز ویژه اسکان مجدد انتقال یافته اند و از روز گذشته تا پایان تخریب زاغه جنگل نیز شش هزار و 500 مهاجر اسکان داده می شوند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، تخلیه زاغه وسیع جنگل متشکل از چادرهای مسافرتی چندین روز و با نظارت یک هزار و 250 نیروی انتظامی و پلیس به طول می انجامد.

به گفته کزنوو، پس از تخلیه کامل «جنگل» نیروهای پلیس مدت طولانی و تا زمانی که لازم خواهد بود، برای تامین امنیت مرزی و جلوگیری از برپایی چادرهای جدید در کاله باقی خواهند ماند.

« فرانسوآ اولاند» رئیس جمهوری فرانسه که با تایید دستگاه قضایی بیش از پیش به برچیدن زاغه جنگل مصمم است، در پاسخ به انتقادها گفته است: قصد ما برچیدن کامل زاغه های منطقه کاله و اسکان همه مهاجران در اردوگاه های جدید است.

دولت فرانسه وعده داده بود تخریب زاغه جنگل که گفته می شود هفت تا 10 هزار مهاجر و پناهجو را در خود جای داده است تا پیش از آغاز زمستان صورت گیرد.

کاله در شمال فرانسه از مدت ها پیش به محل اسکان موقت هزاران آواره و مهاجر عمدتا از افغانستان، سودان و عراق تبدیل شده است که منتظر فرصتی هستند تا خود را از مسیر دریا یا تونل «مانش» و کامیون هایی که از آن می گذرند، به انگلیس برسانند.

به گزارش ایرنا، فرانسه و انگلیس به موجب معاهده «توکه» که در سال 2003 بین دو کشور به امضا رسید و در سال 2004 میلادی اجرایی شد، در مورد کنترل مرزهای آبی خود متعهد شده اند.

فرانسه به پناهجویانی که قصد دارند خود را از مسیر این کشور به انگلیس برسانند، اجازه عبور نمی دهد. همین امر اردوگاه های موقت مهاجران و پناهجویان در بندر کاله را به وجود آورده است و هزاران آواره و مهاجر عمدتا از افغانستان، سودان و عراق منتظر فرصتی هستند تا خود را از مسیر دریا یا تونل «مانش» و کامیون هایی که از آن می گذرند، به انگلیس برسانند.

مقامات فرانسه با دستور مراجع قضایی این کشور، در اواخر ماه ژانویه گذشته (دی/ بهمن 94) به دلیل آنچه «حفظ امنیت مهاجران» خوانده شد، نوار 100 متری مجاور جاده کمربندی را از 600 آواره زاغه جنگل تخلیه کردند. مدتی پس از آن نیز نیمه جنوبی این اردوگاه به مساحت 50 هکتار، تخلیه و سپس کاملاً تخریب شد.

به رغم کوچک شدن محوطه، جمعیت این منطقه در ماه های گذشته به شدت افزایش یافته و تنش و ناآرامی در آن بالا گرفته بود.