سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد، تصمیم سفارت آمریکا در ترکیه مبنی بر تعلیق خدمات ویزا به شهروندان این کشور یک اقدام هماهنگ شده با کاخ سفید در وزارت خارجه است.

به گزارش مرور نیوز، به نقل از خبرگزاری آناتولی، هدر ناوئرت، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در جمع خبرنگاران گفت: سفرای ما به طور یک جانبه کاری را انجام نمی‌دهند. این مساله با وزارت خارجه هماهنگ شده است و همچنین با هماهنگی کاخ سفید و شورای امنیت ملی آمریکا انجام گرفته است.

روز یکشنبه آمریکا اعلام کرد: ارائه همه خدمات ویزای غیرمهاجرتی در نمایندگی‌های این کشور در ترکیه به تعلیق درآمد.

در پی این تصمیم سفارت ترکیه در واشنگتن نیز تصمیم مشابهی اتخاذ کرد.

سختگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: آمریکا با اقدام دولت ترکیه مبنی بر بازداشت دو تن از کارکنان محلی این کشور از جمله "متین توپوز" بسیار ناراحت شده است.

توپوز به اتهام ارتباط با یک سازمان تروریستی (سازمان فتو) که براساس اعلام مقامات آنکارا طراح اصلی کودتای سال گذشته بوده است بازداشت شده است.

وی ادامه داد: وزارت خارجه آمریکا به طور قابل توجهی کارکنان محلی را در سراسر جهان در نمایندگی‌های خود استخدام می‌کند. ما نمی‌توانیم کارهای خود را در وزارت خارجه بدون وجود این افراد که شهروند کشورهای دیگر هستند و به وزارت خارجه کمک می‌کنند، انجام دهیم. ترکیه امسال دو نفر از کارکنان محلی ما را در محل‌های مختلف بازداشت کرده و همچنین سومین کارمند محلی ما را نیز برای بازجویی فراخوانده است.

به گفته وی مقامات ترکیه این فرد سوم را احضار کرده اما هنوز این فرد به صورت رسمی بازداشت نشده است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به سوالی درباره انتظارات واشنگتن از آنکارا اعلام کرد: من فکر می‌کنم بهترین شروع در این باره این است که به آنها اجازه دسترسی به وکلایشان داده شود. آمریکا هنوز هیچ شواهدی درباره اتهامات مطرح شده از سوی دولت ترکیه علیه این دو فرد پیدا نکرده است.

وی گفت: قرار است این بحران دیپلماتیک با ترکیه در نشستی میان دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، جیمز ماتیس، وزیر دفاع و رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه این کشور مورد گفت‌وگو و تبادل نظر قرار گیرد.