هیئتی بلندپایه از اقلیم کردستان عراق قصد دارد به پایتخت‌های پنج کشور عضو دائم شورای امنیت، از جمله روسیه، سفر کند تا حمایت آنها را جلب کند.

به گزارش مرورنیوز، روزنامه «ایزوستیا»، چاپ مسکو، امروز نوشت: رهبران کردستان عراق قصد دارند سفرهایی به 5 کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل انجام دهند. به گفته منابع خبری این روزنامه در دولت خودمختار کردستان عراق، این سفر دوره‌ای از فرانسه آغاز خواهد شد و هیئت کُرد تا پایان سال جاری نیز به روسیه سفر خواهد نمود.

این مقام آگاه یادآور شد که در ترکیب این هیئت بلندپایه "نیچیروان بارزانی" نخست وزیر دولت خودمختار، "فلاح مصطفی" وزیر روابط خارجی و احتمالا شخص "مسعود بارزانی" رئیس جمهوری اقلیم کردستان حضور خواهند داشت.

اصلی ترین موضوع مذاکرات آنها مسئله امکان به رسمیت شناختن نتیجه همه پرسی است که در ماه سپتامبر در منطقه کردستان عراق برگزار شد. همچنین همکاری در عرصه انرژی نیز دیگر موضوع مورد بررسی در این سفرها خواهد بود.

"مصطفی دانار" سخنگوی دفتر نمایندگی دائم کردستان عراق در مسکو به خبرنگار این روزنامه گفته است که دولت و مردم کردستان احترام زیادی برای روسیه قائل هستند و امیدوارند که مقامات مسکو نتیجه همه پرسی که بیش از 90 درصد از رای دهندگان از استقلال کردستان از بغداد حمایت کرده اند را به رسمیت بشناسند. به گفته وی، سفر به روسیه، برای هیئت نمایندگی دولت کردستان، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

در وزارت امور خارجه روسیه نیز سفر مقامات کردستان عراق به مسکو را تایید کرده و یادآور شده‌اند که مسکو حاضر است این هیئت کُرد را پذیرفته و با آنها پیرامون طیف وسیعی از مسائل مورد علاقه گفتگو کند.