به دنبال فرار صدها هزار مرد، زن و کودک روهینگیایی از میانمار، عفو بین‌الملل نیروهای امنیتی این کشور را به ارتکاب جنایت جنایت سیستماتیک و گسترده علیه بشریت متهم کرد

به گزارش مرور نیوز به نقل ازگاردین، در گزارش تهیه شده  عفو بین‌الملل از سوی  این سازمان که  از اظهارات بیش از 120 مرد و زن روهینگیایی متواری به بنگلادش استفاده شده است. این افراد تنها بخش کوچکی از نیم میلیون روهینگیایی هستند که از ترس اقدامات وحشتناک ارتش از میانمار گریخته‌اند.

در این گزارش با 30 پزشک، امدادرسان، خبرنگار و مقامات بنگلادشی مصاحبه شده است. در گزارش عفو بین‌المل همچنین به تصاویر ماهواره‌ای و همچنین تصاویری ویدئویی نیز ارجاع شده است.

عفو بین‌الملل گفت قسمتی از بدترین جنایات در "مینی گویی" یا "تولا تولی" ، رخ داده که نیروهای ارتش در تاریخ 30 آگوست به آن هجوم آورده و قتل‌عام وحشیانه‌ای را رقم زدند.

طبق این گزارش، تمام شواهد به یک نتیجه ختم می‌شود: صدها هزار مرد و زن و کودک روهینگیایی قربانی حملات سیستماتیک و گسترده شده‌اند که مانند جنایت علیه بشریت است.

تیرانا حسن، مدیر واکنش به بحران در عفو بین‌الملل اظهار داشت: در این تهاجم سازماندهی شده نیروهای امنیتی میانمار به شکل وحشیانه‌ای انتقام خود را از جمعیت روهینگیای ایالت شمال راخین گرفتند که هدف اصلی بیرون کردن آنها از کشور بود. این جنایات به ادامه بدترین بحران آوارگان در چند دهه گذشته دامن خواهد زد.

وی با اشاره به نام ژنرال مین اونگ هیانگ، فرمانده کل میانمار گفت: اطلاع‌رسانی در مورد این جنایات اولین گام در مسیر طولانی عدالت است. افراد مسئول باید پاسخگو باشند.