در جریان سخن‌رانی ریچارد اسپنسر، یک حامی معروف راست افراطی در آمریکا در دانشگاه فلوریدای این کشور، مخالفان نژادپرستی تظاهرات گسترده ای برپا کرده و با راستگرایان افراطی درگیر شدند.

به گزارش مرور نیوز، تظاهرکنندگان مخالف نژادپرستی شعار می‌دادند: 'این‌جا جای نازی‌ها نیست'.

ریچارد اسپنسر یکی از چهره‌های سرشناس حامی تشکیل دولت نژادی سفیدپوست‌ها در آمریکاست.

مقامات پیش بینی وقوع درگیری بر سر این مراسم در شهر گینزویل را کرده بودند و فرماندار فلوریدا در این باره وضعیت اضطراری اعلام کرده بود. دور تا دور محل مراسم نیروهای پلیس ایستاده بودند.

این سخن‌رانی دو ماه بعد از راه‌پیمایی راست های افراطی در شارلوتزویل ویرجینیا برگزار می‌شود که در جریان آن یک زن معترض به نژادپرستی کشته شد.

گزارش شده که اگرچه ده‌ها نفر از هواداران ریچارد اسپنسر برای شنیدن سخن‌رانی او آمده بودند ولی جمعیت معترضانی که علیه او شعار می‌دادند، بسیار بیشتر بود.

دانشگاه فلوریدا در اطلاعیه‌ای اعلام کرده بود نمی‌خواهد به ریچارد اسپنسر اجازه دهد در محل دانشگاه نطق کند ولی قانون آنها را موظف کرده که چنین اجازه ای را  بدهند.

برای حفظ نظم در این مراسم، صدها پلیس ایالتی و محلی به پردیس دانشگاه فلوریدا اعزام شدند.

به گزارش بی.بی.سی، کالج هنرهای نمایشی دانشگاه فلوریدا گفته نیم میلیون دلار برای انتظامات این مراسم خرج کرده است.

انستیتو سیاست ملی، سازمان متعلق به ریچارد اسپنسر، برای اجاره محل سخن‌رانی ۱۰ هزار دلار پرداخته است.

در همین حال جورج دبلیو. بوش، رئیس‌جمهور اسبق آمریکا، در یک مراسم در شهر نیویورک، از "عدم مدارا" در این کشور انتقاد کرده است.

این رئیس‌جمهور اسبق آمریکا از حزب جمهوری‌خواه، همان حزبی که دونالد ترامپ از آن به کاخ سفید رسید، گفته است: "تعصب یا برتر داستن نژاد سفید به هر شکل‌اش، روگردانی و توهین به کیش آمریکایی است.

مرکز حقوقی فقر در ایالت‌های جنوبی، که گروه‌های نژادپرست را در آمریکا زیر نظر دارد، ریچارد اسپنسر را "یک حامی رادیکال تفکیک نژادی که هدفش تاسیس یک دولت قومیتی سفیدپوست‌ها در آمریکای شمالی است" توصیف کرده است.

وی زمانی که پیشتاز یک گردهم‌آیی در واشنگتن بعد از پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری شد که در آن حاضران به سبک نازی‌ها شعار "هایل ترامپ" (درود بر ترامپ) سر دادند، بیش از پیش به چهره جنبش راست افراطی و نژادپرستان آمریکایی تبدیل شد

او هم‌چنین به برگزاری راه‌پیمایی ماه اوت در شهر شارلوتزویل کمک کرد.