رای‌دهندگان متعلق به دو منطقه ثروتمند لومباردی و ونتو در شمال ایتالیا امروز (یکشنبه) برای شرکت در یک همه‌پرسی کسب استقلال به پای صندوق‌های رای رفته‌اند.

به گزارش مرور نیوز به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، با وجود آنکه این دو همه‌پرسی غیرالزام‌آور است اما در صورت رای قاطع مثبت شرکت کنندگان آنها، روسای این دو منطقه همسایه اهرم بیشتری در مذاکرات درخصوص مسائلی نظیر سهم بیشتر درآمد مالیاتی و کسب مسئولیت‌های بیشتر از دولت رم پیدا خواهند کرد.

این رهبران خواهان اختیارات بیشتر منطقه‌هایشان در حوزه‌هایی نظیر امنیت، مهاجرت، آموزش و محیط زیست هستند.

روبرتو مارونی، رئیس منطقه لومباردی در صحبت‌هایی با کاهش توقعاتش گفت: از میزان مشارکت 34 درصدی از مجموع 7.5 میلیون جمعیت این منطقه، مشارکتی معادل مشارکت ملی همه‌پرسی سال 2001 بر سر اصلاحات قانون اساسی ایتالیا، خرسند خواهد بود.

همچنین طرح خودمختاری منطقه ونتو اگرکه میزان مشارکت رای دهندگان در آن زیر 50+1 درصد از مجموع 3.5 میلیون رای‌دهنده این منطقه باشد از بین خواهد رفت.

با وجود آنکه هدف از این همه‌پرسی‌های تایید شده از سوی دادگاه قانون اساسی ایتالیا رسیدن به استقلال نیست اما این طرح کسب خودمختاری یک تهدید قدرتمند برای اقتدار رم محسوب می‌شود.

دو منطقه ونتو و لومباردی مجموعا 30 درصد تولید ناخالص داخلی ایتالیا و یک چهارم از رای‌دهندگان این کشور را در اختیار دارند.

هر دو منطقه تحت اداره حزب ضد مهاجرت و ضد اروپای "لیگ شمالی" قرار دارند که مدت‌هاست از هدف اساسی خود در زمینه جدایی از ایتالیا منصرف شده و به دنبال یک جایگاه ملی است.

همچنین حزب متعلق به سیلویو برلوسکنی، نخست وزیر اسبق ایتالیا به نام حزب فورزه ایتالیا و جنبش پوپولیست پنج ستاره از این همه‌پرسی حمایت می‌کند.

حزب دموکراتیک از رای‌دهندگان حامی خود خواسته در همه‌پرسی رای ممتنع بدهند.

این دو همه‌پرسی می‌تواند وضعیت کلی تمایلات سیاسی در ایتالیا در آستانه انتخابات سراسری سال آینده میلادی را بسنجد.

برلوسکنی گفته در این انتخابات مساله خودمختاری را تبدیل به هدفی برای همه مناطق ایتالیا خواهد کرد.

منتقدان این همه‌پرسی استدلال می‌کنند که این همه‌پرسی غیرالزام آور هیچ وزنه حقوقی نداشته و ضرورتی برای مذاکرات خودمختاری در بر نداشته‌اند و همچنین این همه‌پرسی یک اتلاف منابع محسوب می‌شود.

قانون اساسی ایتالیا پیش از این نیز سطحی از خودمختاری را به پنج منطقه این کشور شامل منطقه عمدتا آلمانی زبان ترنتینا – آلتو آدیج، منطقه عمدتا فرانسوی زبان آئوستا، جزایر ساردینیا و سیسیل و منطقه فریولی – ونزیا جیولیو به دلیل موقعیتش در مرز با یوگسلاوی سابق اعطا کرده است.

پیش از این منطقه ونتو دو بار درکسب موافقت دادگاه قانون اساسی ایتالیا برای برگزاری همه‌پرسی استقلال شکست خورده بود.

به‌تازگی یک منطقه دیگر ایتالیا به نام امیلدیا رومانیو مذاکرات بر سر خودمختاری بیشتر را بدون برگزاری همه‌پرسی با رم آغاز کرد.

این همه‌پرسی‌های امروز اولین همه‌پرسی‌هایی در ایتالیا هستند که چنین پرسشی را از رای‌دهندگان مطرح کرده‌اند