منابع یمنی اعلام کردند که در حاشیه سفر نماینده سازمان ملل در یمن به ریاض پیشنهادات جدی برای حل بحران این کشور ارائه شده است.

به گزارش مرور نیوز، به نقل از روزنامه العرب چاپ لندن، منابع آگاه یمنی اعلام کردند که این طرح جدید از حمایت کشورهای بزرگ برخودار است. این منابع به دیدار روز شنبه میان عبد ربه منصورهادی، رئیس‌جمهور مستعفی یمن با دیوید ساترفیلد، جانشین معاون وزیر خارجه آمریکا همزمان با سفر اسماعیل ولد شیخ احمد، نماینده سازمان ملل در یمن به عربستان اشاره کردند.

این طرح شامل چند بند است از جمله اعلام آتش‌بس به مدت ۱۰ روز از سوی انصارالله و حزب علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهور پیشین یمن برای اثبات حسن نیت خود است تا به این ترتیب ائتلاف نیز حملات هوایی را متوقف کرده و با اعزام کمیته‌های نظامی به محورهای مشخص برای توقف جنگ داخلی وارد عمل شود.

هیئت دولت مستعفی شامل نمایندگانی از دولت احمد بن دغر و کسی که است عبد ربه منصورهادی او را انتخاب کند. در حالی که هیئت دولت عبدالعزیز بن حبتور نیز شامل صالح صماد، رئیس شورای عالی سیاسی یمن و اعضایی از این شوراست.

براساس طرح فاش شده، هیئت‌ها طی دو روز نخست آتش‌بس به ریاض می‌روند. بعد از آن عربستان طرحی عربی را برای توقف عملیات خود اعلام خواهد کرد. کنفرانس صلحی نیز در عربستان با مشارکت تمامی طرف‌های داخلی و خارجی برگزار خواهد شد.

ائتلاف عربی با طرف‌های یمنی برای تشکیل تیم واحدی تلاش می‌کند که متشکل از چهار کمیته غیرنظامی، نظامی، دیپلماتیک و انسانی است و نمایندگانی از سازمان ملل، عمان، کویت و کشورهای دیگری به نمایندگی از اتحادیه عرب در آن شرکت خواهند داشت.

کمیته انسانی حقوق یک سال کامل کارمندان قدیمی دولت را خواهد پرداخت. همچنین به بازدید از مناطق آسیب دیده و حمایت انسانی فوری از آنجا خواهد پرداخت. این کمیته میزان آسیب‌های وارده به نهادهای دولتی و خصوصی را برآورد کرده و به جبران خسارت می‌پردازد. اوضاع زندانیان تمامی طرف‌ها بررسی خواهد شد. همچنین بودجه‌ای به وزارتخانه‌های مهم دولتی در صنعا و عدن از جمله وزارت بهداشت و آموزش برای ازسرگیری فعالیتشان داده می‌شود.

مأموریت‌های کمیته نظامی بر تثبیت آتش‌بس و عقب نشینی شبه نظامیان و افراد مسلح از محورهای مختلف و بازگشایی گذرگاه‌ها به ویژه گذرگاه‌های مرزی با عربستان و عمان متمرکز خواهد بود.

براساس پیشنهادات ارائه شده کمیته‌های مقاومت و مردمی در تأمین امنیت در مناطق مختلف در کنار دیگر نیروها نقش خواهند داشت و بودجه‌ای برای تمامی نیروها اختصاص داده خواهد شد.

کمیته نظامی، کمیته دیگری برای تحویل گرفتن سلاح طرف‌های مختلف از جمله سلاح انصارالله و تعیین جدول زمانی مشخصی برای عقب نشینی نیروهای ائتلاف عربی ظرف کمتر از ۱۰۰ روز تشکیل خواهد داد.

کمیته مدنی مسؤولیت بازگشایی فرودگاه‌ها و بنادر دریایی و اطمینان یافتن از لغو ممنوعیت دریایی و هوایی و بازگشایی دفاتر هواپیمایی در شهرهای اصلی را برعهده خواهد داشت.

کمیته دیپلماتیک به بازدید از مقرهای هیئت‌های دیپلماتیک عربی و خارجی در صنعا و عدن برای ازسرگیری فعالیتشان و مشخص کردن موعد زمانی برای بازگشت سفرا خواهد پرداخت.

براساس این طرح طرف‌های یمنی ملزم خواهند بود تا تنها بعد از امضای توافق صلح و تشکیل دولت وحدت ملی برای اجرای نتایج مذاکرات ملی ظرف ۱۰ روز از امضای توافق، ریاض را ترک کنند.

همچنین جمهوری فدرال یمن و برکناری منصورهادی و معاونش و کناره گیری علی عبدالله صالح از سیاست و آمادگی‌اش برای خروج از یمن برای دوره مشخصی اعلام خواهد شد.

همزمان با این اقدامات، کشورهای شورای همکاری خلیج فارس یمن را به عنوان عضو رسمی در اتحادیه پولی این شورا قبول خواهند کرد.

براساس این طرح کمیته بین‌المللی برای حمایت مالی از دولت جدید یمن درباره برگزاری همه پرسی قانون اساسی جدید و طرح اقلیم‌ها و تهیه لیست انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی طی دوره ۶۰ تا ۹۰ روز از زمان تشکیل دولت تشکیل خواهد شد.

براساس این طرح، جامعه جهانی باید فعالیت‌های دولت جدید را در شهرهای صنعا و عدن زیر نظر گرفته و حمایت لازم را برای ازسرگیری فعالیت وزارتخانه‌ها و نهادها ارائه دهد. همچنین به نهادهای بین‌المللی اجازه ازسرگیری فعالیتشان داده شده و از سازمان ملل، اتحادیه عرب و شورای همکاری خلیج فارس خواسته خواهد شد تا نمایندگانشان را تعیین کرده و مقرهایشان را در هر شهری که متناسب با مأموریتشان باشد چه در صنعا و چه در عدن بازگشایی کنند.