سرویس بین الملل – رئیس اقلیم کردستان عراق در باره اداره امور کرکوک گفت: باید در کرکوک همه پرسی برگزار کرد و هر تصمیمی را که مردم این شهر در نظر دارند، انجام داد.

به گزارش خبرنگار سرویس بین الملل مرور نیوز، مسعود بارزانی در گفت و گو با شبکه تلویزونی فرانس 24 با اعلام این مطلب افزود: در ابتدا باید بگویم که تمامی مناطق کردنشین عراق از لوث گروه تروریستی داعش پاکسازی شده است.
وی افزود: اما در مورد مدیریت کرکوک بس از آزادی آن توسط عملیات مشترک نیروهای عراقی و کردها باید همه پرسی برگزار شود.
رئیس اقلیم کردستان عراق در ادامه افزود: با برگزاری همه پرسی مردم کرکوک تصمیم می گیرند که اداره این منطقه توسط دولت بغداد یا اقلیم کردستان عراق صورت بگیرد.
مسعود بارزانی ادامه داد: از نظر ما کرکوک خارج از حوزه مدیریتی ماست و ما با انجام یک همه پرسی و اینکه مردم این منطقه چه انتخابی داشته باشند موافقیم و به تصمیم مردم احترام خواهیم گذاشت ولی از هم اکنون نمی توان گفت که این همه پرسی چه زمانی برگزارمی شود.

رئیس اقلیم کردستان عراق در پاره دیدار اخیرش با رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در حالی که ارتش این کشور با کردهای سوریه می جنگد، گفت: باید روشن و آشکار بود ما نمی توانیم بپذیریم که یک که ارتش یک کشور به کردها حمله کند، ولی از سوی دیگر نیز نمی توانیم بپذیریم که یک گروه کرد دست به سلاح ببرند تا به حقوق خود دست یابند و در سوریه یک گروه (نیروهای دموکراتیک کرد) انحصاری عمل می کنند. این گروه به پ ک ک ملحق شده است. آنها نباید دست به چنین اقدامی می زدند و همین کار نیروهای دموکراتیک باعث خشم دولت ترکیه شد. آنها باید مستقل از ما و پ ک ک می بودند.