حین کمپین پاکسازی قومی ضد مسلمانان روهینجایی، ارتش رژیم صهیونیستی تسلیحات پیشرفته به میانمار فروخت. تسلیحاتی اسرائیلی در شرایطی به میانمار فروخته می‌شوند که این کشور آسیای شرقی با محدودیت برای دریافت تسلیحات روبروست.

به گزارش مرور نیوز، به نوشته روزنامه هاآرتص، قایق‌های گشت‌زنی مسلح ساخت رژیم صهیونیستی بخشی از قراردادهای تسلیحاتی ده‌ها میلیون دلاری با میانمار است. نیروی دریایی میانمار آوریل یعنی زمانی که ارتش میانمار به ارتکاب جرایم جنگی متهم شده بود، در صفحه فیس‌بوک خود تصاویری از ورود این قایق‌های مسلح اسرائیلی به نمایش گذاشت؛ قایق‌های تندروی کلاس ام‌ک ۳ سوپر دورا (Super-Dvora MK III) که قابلیت تهاجم سریع را دارند.

 

آزار و اذیت مسلمانان روهینجایی در میانمار طی ماه‌های اخیر به شدت افزایش یافته است و ارتش میانمار همچنان به خشونت‌ علیه آنها و آتش زدن روستاهایشان متهم است. حین این دوره، ده‌ها هزار روهینجایی از خانه‌هایشان بیرون رانده شده‌اند. پیشتر نماینده کمیسیونر عالی سازمان ملل متحد در امور پناهجویان در این منطقه گفته بود، هدف نهایی دولت میانمار پاکسازی قومی این اقلیت مسلمان است. از اوت گذشته بیش از نیم میلیون روهینجایی به بنگلادش پناه بردند و از تجاوز سیستماتیک و قتل به دست ارتش میانمار پرده برداشتند.

 

تصاویری که نیروی دریایی میانمار منتشر کرده است، همچنین فاش می‌کند تسلیحاتی روی آنها نصب است. یک ایستگاه تسلیحاتی کنترل از راه دور ساخت البیت سیستمز دارد که اجازه شلیک مسلسل‌های سنگین و یا توپ‌های ۳۰ میلی‌متری را می‌دهد. این قایق‌های گشت‌زنی جدید تنها بخشی از یک معامله بزرگتر تسلیحاتی میان رژیم صهیونیستی و میانمار است. تاسیسات رامتا در صنایع هوافضای اسرائیل که این قایق‌های تندرو را می‌سازد، قرار است دست‌کم دو قایق دیگر به ارتش میانمار تحویل دهد. براساس برخی گزارش‌ها درباره این قرارداد، قایق‌های مذکور با کمک فناوری اسرائیل در میانمار ساخته می‌شوند.    

 

به گفته منابعی در صنایع تسلیحاتی رژیم صهیونیستی، کل ارزش این قرارداد تسلیحاتی ده‌ها میلیون دلار برآورد می‌شود. تسلیحاتی اسرائیلی در شرایطی به میانمار فروخته می‌شوند که این کشور آسیای شرقی با محدودیت‌های دریافت تسلیحات روبرو است. ماه گذشته به رغم آنکه سازمان ملل نسبت به پاکسازی قومی در میانمار هشدار داد، رژیم صهیونیستی توقف فروش تسلیحات به میانمار را اعلام نکرد. اقلیت مسلمان روهینجا اکنون متحمل بیشترین آزارها در جهان هستند.

 

رژیم صهیونیستی بسیار محتاط است و رسما اعطای مجوزها به شرکت‌های تسلیحاتی اسرائیل برای فروش سلاح به میانمار را علنی نمی‌کند. اما سفر دو سال پیش رئیس نیروهای مسلح میانمار و دیدار او با مقام‌های ارشد ارتش اسرائیل تاکیدی بر همکاری میان ارتش‌های دو طرف است. میانمار در گذشته هم از اسرائیل موشک‌های هوا به هوا و توپ خریداری کرده بود.