سفیر آمریکا در یمن اعلام کرد که راه حل در این کشور باید بر اساس سه اصل باشد، توقف جنگ و درگیری، عدم ممانعت از کمک‌رسانی‌های بشردوستانه فوری و مرحله انتقالی.

به گزارش مرور نیوز، به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای "الشرق الاوسط" متئو تولر، سفیر آمریکا در یمن تاکید کرد که کشورش با تمامی شریکانش در منطقه همکاری می‌کند و به کشورهای دیگر برای تحقق صلح  به منظور فراهم کردن زندگی عادی، باثبات و مرفه اهمیت می‌دهد.

تولر در ادامه گفت: آمریکا بر این باور نیست که راه حل نظامی برای درگیری در یمن که باعث درد و رنج غیرعادی ملت یمن در طول سه سال شده است، راه حل مناسبی است! ما با تمامی طرف‌های درگیر به بررسی تداوم آتش‌بس و رفتن بر سر میز مذاکرات و توافق بر سر راه حلی فراگیر و ثابت می‌پردازیم.

در همین راستا ولد شیخ احمد، فرستاده سازمان ملل به یمن سفر خود به منطقه را آغاز کرد و در نسختین مقصد سفرهای خود به ریاض، پایتخت عربستان رفت. طی این سفرها وی دیدارهایی با رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه دولت مستعفی یمن داشت.

ولد شیخ پیشتر به ریاض رفت و طی این سفر با وزیر امور خارجه در وزارت خارجه انگلیس دیدار کرد. پیش از سفر ولد شیخ احمد الیستر برت، وزیر مشاور در امور خاورمیانه در وزارت خاجه انگلیس به ریاض رفته بود. 

همچنین رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا روز گذشته به ریاض سفر کرد.

این روزنامه فرامنطقه‌ای به نقل از یک منبع دیپلماتیک آگاه درباره پرونده سازش در یمن نوشت: انتظار می‌رود که نشست‌های ریاض شامل دیدار پنج‌جانبه در سطح وزیران درخصوص یمن باشد و همچنین انتظار می‌رود که این نشست ظرف چند روز آینده برگزار شود اما منبعی دیپلماتیک گفت که این نشست هنوز تایید نشده است.

این گروه پنج عضوی شامل عربستان، امارات، آمریکا، انگلیس و عمان است.

انصارالله و حزب علی عبدالله صالح که مانع اصلی برای همه پروژه‌های سابق سازش هستند از طریق مذاکرات مستقیم در کویت و یا از طریق آنچه که فرستاده سازمان ملل طی سفرهای پیاپی خود ترجیح می‌دهد، مطرح شود.

سفر آمریکا بر حمایت کشورش از تلاش‌های اسماعیل ولد شیخ در تحقق صلح تاکید کرد و گفت: آمریکا همچنین از دیگر کشورهایی که در راستای پایان دادن به درگیری‌ها همکاری می‌کنند، حمایت می‌کند!

وی در ادامه اضافه کرد: یمنی‌ها تنها خودشان می‌توانند بر سر راه حل عادلانه و پایدار به توافق برسند.

سفیر آمریکا در یمن همچنین بیان کرد: ما تعهدمان را در راستای دستیابی به راه حل سیاسی ادامه می‌دهیم اما سطح بالایی از بی‌اعتمادی وجود دارد و برخی طرف‌ها از درگیری‌ها برای دستیابی به منافع‌شان سوءاستفاده می‌کنند، در نتیجه پیشرفت به سوی صلح دشوار می‌شود.

این سفیر آمریکایی همچنین ابراز کرد: با وجود این ما پیشرفت‌هایی از جنبه بشردوستانه داشتیم به طوری که کمک‌رسانی‌های بشردوستانه‌ای را به ارزش ۶۳۷ میلیون دلار ارائه دادیم و این کمک‌رسانی‌ها به حدود شش میلیون تن در راستای مبارزه با سوءتغذیه، بیماری وبا و آوارگی در نتیجه جنگ کمک کرده است و من معتقدم که روند هماهنگی میان آمریکا و دیگر طرف‌ها پیشرفت چشمگیری داشته است.