پادشاه عربستان سعودی به بهانه مبارزه با فساد مالی، دستور بازداشت ۱۱ شاهزاده و شمار زیادی از مقام‌ها و مسئولان سابق و کنونی این کشور را صادر کرد.

به گزارش مرور نیوز، رسانه‌های سعودی شنبه‌شب گزارش دادند که کمیته مبارزه با فساد که چند ساعت پیش به دستور «سلمان بن‌عبدالعزیز» پادشاه این کشور تاسیس شد، دستور بازداشت 11 شاهزاده را صادر کرد. حساب کاربری «اخبار السعودیه» (نزدیک به حکومت ریاض) تأکید کرد، شاهزاده «متعب بن‌عبدالله» وزیر برکنار شده گارد ملی، شاهزاده «ولید بن طلال»، شاهزاده «ترکی بن‌عبدالله بن عبدالعزیز» حاکم سابق ریاض جزو افرادی است که دستور بازداشت‌شان صادر شده است.

کمیته مبارزه با فساد همچنین حکم بازداشت 4 وزیر کنونی و ده‌ها وزیر سابق (گفته می‌شود شمارشان 3 نفر است) و برخی مسئولان سابق دولتی را صادر کرده است.

منابع رسانه‌ای همچنین از بازداشت «خالد التویجری» مدیر سابق دربار پادشاهی و «صالح کامل» و پسرش از تجار معروف و نیز «ولید الابراهیم» رئیس گروه «ام‌بی‌سی» و «بکر بن‌لادن» خبر داده‌اند.

طبق این گزارش، ملک سلمان، عصر دیروز دستور تشکیل کمیته مبارزه با فساد را به ریاست پسرش «محمد بن‌سلمان» ولیعهد صادر کرد.

طبق بیانیه صادر شده توسط دیوان پادشاهی عربستان سعودی، که خبرگزاری رسمی این کشور( واس) آن را منتشر کرد، این کمیته قدرت صدور قرار بازداشت و ممنوع الخروج کردن متهمان را دارد.

بن‌سلمان، ولیعهد جوان عربستان سعودی که موج جدیدی از اصلاحات در این کشور را به اجرا گذاشته است، چندی پیش تاکید کرده بود که بازگشت کشورش به «اسلام میانه‌رو» رمز گذار کشورش به مدرنیسم است.

همزمان ناظران مسایل عربستان اقدامات اصلاحی این شاهزاده جوان را در راستای تحکیم پایه‌های قدرت خودش ارزیابی می‌کنند.