سایمون هندرسون گفت متعب از هم پیمانان محمد بن نایف، ولیعهد پیشین بود که در ماه ژوئن سال جاری از قدرت برکنار شد.

به گزارش مرور نیوز،  به نقل از سی ان ان مدیر برنامه سیاست انرژی در موسسه واشنگتن با اشاره به اقدام حکام عربستان در بازداشت شماری از مقام‌های پیشین و بازرگانان این کشور گفت: هدف اصلی ولیعهد سعودی از این اقدام، مهار متعب بن عبدالله بن عبدالعزیز، وزیر گارد ملیعربستان است.

سایمون هندرسون، گارد ملی را بزرگترین نیروی نظامی در پادشاهی عربستان خواند و گفت: محمد بن سلمان، متعب بن عبدالله را مانع اصلی در مسیر قدرت طلبی خود می‌داند. متعب از هم پیمانان محمد بن نایف، ولیعهد پیشین بود که در ماه ژوئن سال جاری از قدرت برکنار شد. محمد بن سلمان، ولیعهد کنونی می‌بایست از شر متعب خلاص شود تا بتواند پله‌های پیشرفت را آسان‌تر بپیماید. اکنون پرسش اساسی این است که ولیعهد جوان، چه زمانی را برای پادشاه شدن در نظر گرفته است. پدرش، ملک سلمان، ۸۱ سال دارد و مریض است. پسر او هم بلندپرواز است و پادشاه می‌خواهد پسرش به بلندپروازی‌های خود دست پیدا کند.

هندرسون در پاسخ به این پرسش که آینده‌ی عربستان را چگونه پیش بینی می‌کند گفت: اینکه چگونه قرار است با این شاهزاده‌ها و تجاری که گفته می‌شود فاسد هستند برخورد شود هنوز بی پاسخ مانده است. آیا محاکمه خواهند شد، آیا دارایی‌های آنان مسدود می‌شود، آیا دارایی‌های آنان ثبت و ضبط خواهد شد، اگر آن‌ها محاکمه و گناهکار شناخته شوند باید تنبیه شوند. تنبیه چگونه پیش خواهد رفت، آیا اعدام می‌شوند، واکنش دنیا و بازار‌های تجاری به رویداد‌های عربستان چگونه خواهد بود، سعودی‌ها بر این باورند که اقدام شان سبب می‌شود شرایط تجارت بین المللی بهبود پیدا کند، اما بسیاری از تجار بین المللی هم اکنون از رویداد‌هایی که در عربستان رخ داده شگفت زده شده اند و این پرسش مطرح است که آیا در چنین شرایطی می‌توان با تجار سعودی وارد معامله شد، زیرا هیچ کس نمی‌داند شرکای تجاری در عربستان در معرض آسیب قرار دارند یا خیر.

وی استعفای سعد حریری، نخست وزیر لبنان را برای عربستان سعودی نوعی شکست توصیف کرد و افزود: سعد حریری دست نشانده‌ی آل سعود در بیروت بود. لبنان هم اکنون در اختیار حزب الله قرار دارد.