تهران- ایرنا- رسانه های آمریکایی با بیان اینکه روابط خوب و روبه گسترش کشورها با ایران موجب انزوای ایالات متحده می شود اعتقاد دارند رویکردهای دونالد ترامپ کاخ سفید را از متحدان اروپایی خود دور می کند.

به گزارش مرور نیوز، آژانس بین المللی انرژی اتمی بار دیگر پایبندی ایران به توافق هسته ای را تایید کرد و بی اساس بودن ادعاهای مقام های دولت آمریکا علیه ایران را نشان داد.

هنوز مشخص نیست که کنگره پس از تاییدنشدن برجام از سوی دونالد ترامپ، چه تصمیمی را می گیرد اما نباید از هر تصمیم دولتمردان یا قانونگذاران آمریکا شگفت زده شد .

رویکرد خصمانه دولت ایالات متحده برای همگان آشکار شده است و حتی یکی از رسانه های تندروی آمریکا نیز به آن اذعان می کند. تارنمای روزنامه «هافینگتون پست» به دشمنی های کاخ سفید با ایران پرداخت و گزارشی را با عنوان «جهان به ایران علاقه مند است به جز ایالات متحده» منتشر کرد.

نکته جالب از نگاه این گزارش در بررسی تعامل بین المللی بازارهای مالی و تجاری ایران آن است که همه کشورها در ایران مشارکت دارند غیر از آمریکا. تجار و نگاه های گوناگون از هند، اندونزی، آلمان، بریتانیا، بلژیک در کنار موسسه هایی از ترکیه و کره جنوبی و دیگر کشورهای آسیایی و اروپایی به دنبال فعالیت در ایران هستند تا توانایی های خود را عرضه کنند اما از آمریکایی ها خبری نیست.

اروپا در مقابل کاخ سفید

تحلیل های رسانه ای حاکی از آن است اگر سیاستگذاران آمریکا تصمیم بگیرند تحریم ها علیه ایران را بازگردانند با همپیمانان خود به ویژه در اروپا به مشکلات جدی برخورد خواهند کرد.

روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» اعلام کرد که مقام های ارشد اتحادیه اروپا در مخالفتی آشکار با رویکرد دولت ایالات متحده اعلام کرده اند این اتحادیه هیچ برنامه ای برای مذاکره در خصوص تحریم های جدید علیه ایران ندارد.

دولت آمریکا به دنبال بازبینی در خط مشی های خود در مقابل ایران است و در هفته های اخیر به متحدان خود اصرار می کند تا هزینه های ایران در زمینه برنامه موشک بالستیک و سیاست خارجی را بالا ببرند.

این روزنامه افزود: اروپا درخواست کاخ سفید برای افزایش فشار بر ایران را رد کرده است.

تارنمای شبکه رسانه ایEuropean Leadership Network هم در گزارشی نوشت حمایت از توافق هسته ای با ایران، اتحادیه اروپا و روسیه را به هم نزدیک تر ساخته و در مقابل آمریکا قرار داده است.

این گزارش نوشت: فهرست افرادی که در اروپا و آمریکا از توافق هسته ای حمایت کرده اند بسیار زیاد است. حتی برخی اعضای ارشد دولت ترامپ هم می گویند ترجیح می دهند تا برجام حفظ شود.

چندی قبل رئیس جمهوری آمریکا برجام را تایید نکرد جالب این است که این تصمیم بدون اتهام نقض برجام گرفته شده و آژانس هم اجرای کامل توافق را از سوی ایران اعلام کرده است.

ترامپ مجموعه ای از استدلال ها را در کنار خط مشی های ایران در سوریه، لبنان، افغانستان و منطقه خلیج فارس به عنوان دلیل اقدام خود بیان کرد.

براساس این تحلیل برای اعضای اتحادیه اروپا - که از سال 2003 به دنبال حل دیپلماتیک موضوع فعالیت های هسته ای ایران بودند و نقش مهمی را در توافق سال 2015 ایفا کردند- تمایل آمریکا برای تقابل مستقیم با ایران به عنوان یک راهبرد اشتباه ارزیابی می شود.

در این صورت اروپا هم ایران را به عنوان مانعی برای صلح در خاورمیانه نخواهند دید. از نگاه اروپایی ها ممکن است کاخ سفید برای شروع بحران برنامه ریزی کرده باشد اما برای پیامدهای آن هیچ برنامه ای ندارد.

برخی اعتقاد دارند واشنگتن امیدوار است تحریم های کاخ سفید، اروپا را به ایالات متحده نزدیک کرده و اتحاد فراآتلانتیکی حفظ شود اما این بار تحریم های مورد نظر آمریکا، بسیاری از اصول اروپایی ها را نقض می کند به ویژه اینکه آن ها باید معامله هایی را که انجام داده اند به سرانجام رسانده و ادامه دهند. این امر در پیام مقام های ارشد اروپایی بازتاب داشته است. آن ها به صراحت اعلام کرده اند از کار انداختن توافق هسته ای با ایران را «غیرمسئولانه» می دانند.

اروپا در مقابل تحریم های فراسرزمینی آمریکا

با وجود اظهارات ترامپ، براساس آخرین گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی که دو روز قبل منتشر شد ایران به توافق برجام پایبند بوده است. مقامات تایید می کنند که نقضی صورت نگرفته و همین امر موجب ادامه تنش میان آمریکا و متحدان می شود.

تارنمای نشریه «اینترسپ» (Intercept) در گزارشی نوشت حملات ترامپ به توافق هسته ای با ایران، در حال دور کردن متحدان از ایالات متحده است. اگرچه به نظر بسیاری از مقام های آمریکایی، دولت های خارجی و حتی بازرسان بین المللی، برجام در حال انجام وظیفه است اما ترامپ به هیچ عنوان دشمنی خود را با ایران و این توافق پنهان نمی کند.

این گزارش ضمن ابراز تردید در زمینه راه های قانونی برای خروج آمریکا از توافق تاکید دارد: نابود کردن برجام به وسیله ترامپ ضربه مهلک دیگری به روابط میان آمریکا و متحدان اروپایی آن است.

در ماه های اخیر دولت ترامپ با خروج از پیمان اقلیمی پاریس و تردید آفرینی در مورد تضمین های امنیتی ناتو موجبات ناراحتی اروپایی ها را پدید آورد. خروج از توافقی که اروپایی ها چند سال برای آن تلاش کردند می تواند بسیار چالش برانگیز باشد.

اعمال تحریم های فراسرزمینی و محدودکردن تعاملات مالی ایران در جهان نیز موجب انزوای کاخ سفید می شود زیرا در شرایطی این عمل انجام می شود که ایران از هر نظر توافق را اجرا می کند.در صورتی که این امر رخ بدهد اروپا ترجیح می دهد تا تجارت ملی خود را از تیررس تحریم های فراسرزمینی آمریکا دور سازد و با این کار منافع اقتصادی خود با ایران را حفظ کند.

گزارش می افزاید: گفت وگوهای اروپا با ایران در زمینه تثبیت و تسهیل امور مالی بین المللی در چند ماه گذشته بیشتر شد. حتی چندی قبل در زوریخ ، تجار و مقام های مالی اتحادیه اروپا از تصمیم خود برای برداشتن گام های بیشتر در جهت تحکیم تجارت با ایران خبر دادند.

گزارش هافینگتون پست نیز در این زمینه نوشت: به تازگی آلمانی ها و به ویژه بنگاه های ایالت باواریا از بانک های ایرانی دعوت کرده اند تا شعبه های خود را در مونیخ باز کنند. چهار بانک ایرانی هم مجوزهای لازم برای تاسیس را دریافت کردند. «بانک اروپایی ایران» در هامبورگ نیز در حال تکمیل حضور بانک های ایرانی در قلب اروپا است.

این روزنامه در بخشی از گزارش خود که به موضوع معامله با طریق یورو پرداخت نوشت: تجارت با ایران و موسسه های مالی آن به علت تحریم های آمریکا، به طور عمده با یورو انجام خواهد شد. کنار گذاشتن دلار از مبادلات بین المللی در دستور کار ایران و بسیاری کشورها قرار دارد؛ یورو به عنوان مهمترین گزینه برای پرداخت های بین المللی مطرح است که می تواند امنیت سرمایه گذاری را هم به همراه داشته باشد.

در همین راستا، اروپا از ورود بانک های ایالات متحده در معامله با ایران و موسسه های مالی آن جلوگیری می کند. به نوشته این نشریه آمریکایی خود تحریمی بنگاه های این کشور هزینه های بسیار زیادی را بر آن ها تحمیل می کند.

برخی بازیگران عمده در عرصه امور مالی بین المللی هم به صورت داوطلبانه خود را از تجارت با ایران محروم کرده اند تا رفتار آن ها خوشایند رئیس جمهوری آمریکا باشد. هند و امارات متحده عربی تصمیم گرفته اند تا در راستای خواسته آمریکا به تجارت بپردازد. با این وجود هند در چابهار سرمایه گذاری عظیمی را برای دسترسی به افغانستان از طریق ایران انجام داده است.

به نوشته هافینگتون پست دونالد ترامپ گرچه توافق هسته ای با ایران را به کنگره فرستاده است اما هنوز دیدگاه مشخصی در مورد توافق هسته ای با ایران وجود ندارد. منافع تجاری زیادی که در معامله ایران با بوئینگ، نقض توافق هسته ای برجام را برای کنگره سخت می کند.